SEO tips

Wat zijn de drie belangrijkste SEO tips die ik kan geven die gemakkelijk geïmplementeerd kunnen worden? Veel website-eigenaren nemen niet de tijd om SEO toe te passen en zeker niet op een adequate manier. Zonder OnSite SEO zul je nooit een hoog zoekresultaat kunnen halen. Met het gebruik van deze onderstaande SEO tips ben je in ieder geval verzekerd van goede OnSite SEO.

De drie belangrijkste SEO tips zijn:

  • Zoekterm(en) selecteren
  • Voeg deze zoektermen toe aan de HEAD van de webpagina
  • Voeg deze zoektermenen toe aan de content van de pagina
SEO tips
Natuurlijk zijn er nog veel meer OnSite SEO variabelen die benodigd zijn voor een juiste Search Engine Optimisation, maar deze drie simpele tips zijn de eerste benodigde stappen om een webpagina in orde te krijgen. Veel te veel mensen richten zich allereerst op inbound links (links van andere sites, maar ook de eigen site) en vergeten de juiste woorden te gebruiken op hun webpagina's. Met een goede inbound link strategie kun je ook de termen die gebruikt worden in de links (link text) bepalen. Zonder de juiste zoektermen te gebruiken in deze links, zal link building bijna waardeloos zijn.
NB: als je een link naar dit artikel maakt, noem het dan ook "SEO tips".

Zoektermen selecteren

Wat voor sleutelwoorden gebruiken mensen om iets op te zoeken. Als je dit weet, kun je ook de juiste zoekterm(en) gebruiken. Via het Google Keyword Selection tool kun je gemakkelijk achterhalen, waar mensen op zoeken. Filter op het land waar je website voor is gemaakt (meestal Nederland). Gebruik "exact match" omdat je alleen geïnteresseerd bent in de exacte zoekopdracht. Sorteer de resultaten op "Local Search Volume" zodat de meestgebruikte zoekterm bovenaan staat. Eventueel kun je de zoekterm nog aanvullen met wijk, stad, regio en land.

Concurrenten analyse
Zoek op een Google domein (bijv. Google.com of Google.nl) en gebruik het SEO Tools voor Firefox. Gebruik de zoektermen die getoond worden in het Google Keyword Selection tool en bekijk de resultaten van de eerste pagina. Check de PR en aantal inkomende links per zoekresultaat. Lukt het om met je eigen site hier tussen te komen staan. Misschien is het makkelijker om een minder gebruikte zoekterm te gebruiken; voordeel zou kunnen zijn dat je dan wel op de eerste pagina terechtkomt (SERP).

Probeer deze meest concurrende zoekterm op je homepage te gebruiken en een andere pagina te publiceren waar deze zoekterm ook voorkomt. Hierdoor geef je Google de mogelijkheid om zoekresultaten van jouw site samen te voegen (indented), waardoor ook je zoekresultaten beter zullen zijn. Deze pagina's hebben een synergetisch effect.

Toevoegen van zoektermen aan de HEAD van de pagina

Twee belangrijke blokken:
  • pagina titel 
  • meta description
Pagina titel
Google toont 70 karakters van de meta title (pagina titel) van elke pagina in de zoekresultaten. Als je meer dan 70 karakters hebt, dan zal Google het dichtsbijzijnde woord afkappen en vier karakters toevoegen: een spatie en drie stippen ( ...). Om zeker te zijn, dat Google onbedoeld woorden uit de titel haalt, mag de titel maximaal 70 karakters lang zijn.

De titel is één van de belangrijkste onderdelen van SEO. Er is maar één eerste woord in de titel; deze dient zorgvuldig gekozen te worden. Zet hier de gekozen zoekterm neer. Vaak zie je dat bedrijven hier eerst hun merknaam plaatsen. Ik heb deze fout ook gemaakt door "Siggy volgt:" als eerste in de titel te laten verschijen. Nu heb ik dit naar achteren geschoven ("|Siggy Volgt"). Nog beter zou het eigenlijk zijn, om de naam van mijn blog helemaal uit de titel te verwijderen; ik vind echter duidelijkheid belangrijker dan SEO voor mijn blog.

Een CMS kan dit ook mooi oplossen op E-commerce sites door categoriën of producten ook in de titel te plaatsen.

Meta description
Google toont 155 karakters van de meta description, als je zoekt naar single/dubbele/trippel zoektermen. Voor kangere zoektermen zal Google grotere stukken tekst gebruiken. Een zoekterm dat bestaat uit 5 woorden, kan soms wel 240 karakters bevatten.

Probeer ook de meta description tot maximaal 155 karakters te vullen, anders krijg je hetzelfde probleem als bij de titel: de meta description wordt afgebroken.

De meta description heeft bijna tot geen waarde meer om je website te ranken. Een goede meta description kan wel leiden tot een hoger klikratio. Gebruik wederom een veelgebruikte zoekterm en voeg ook je Unique Selling Point (USP) toe.

Toevoegen aan content

Gebruik een H1 voordat je begint aan de eerste paragraaf. Op deze blog wordt de titel in de H1 gezet. De H1 wordt gezien als een start van de content en wordt gebruikt door de zoekmachines om de juiste content te onderscheiden van headers, menus, footer, etc. Ook hier kun je een gevonden zoekterm in plaatsen.

Eerste paragraaf
Heel vaak wordt vergeten om de gebruikte zoektermen ook in de content te plaatsen. De exacte zoekterm(en) moeten ook herhaald worden in de content, om de SERP te verhogen. Dit kunnen ook varianten zijn van gebruikte zoektermen. Gebruik ook andere paragrafen om deze zoektermen te herhalen; je wilt geen ban krijgen vanwege keyword stuffing.

Plaats in de eerste 250 karakters (zeg de eerste paragraaf) geen links naar andere pagina's. In de eerste paragraaf probeer je "Het Antwoord" te geven, maar nog geen links naar andere pagina's waar "Het Antwoord" op staat te geven. Natuurlijk is het niet erg om later op de webpagina je bronnen aan te geven.

Goede links
Probeer links te maken naar gerenommeerde sites, zoals wikipedia of als het mogelijk is een overheidssite of een site met .edu, .org of .gov extensie. Dit laatste is wat lastiger voor Nederlandse sites. Hierdoor zal Google je website en webpagina ook serieuzer gaan nemen, waardoor ook je zoekresultaen omhoog zullen gaan.


gerelateerde blogs met thumbnail

Helder en praktisch verhaal. Het valt mij op dat enorm veel websites deze eenvoudige seo tips nog niet hebben opgevolgd. Daarnaast ben ik benieuwd naar de waarde van deze tips in de toekomst met betrekking tot description en title.