Card sorting

Card sorting is een populaire manier om te achterhalen hoe een klant naar jouw website 'kijkt'. Op welke manier wil hij/zij navigeren? Welke categorieƫn gebruik je om producten aan te duiden? Wat is de 'beste' navigatie die je de gemiddelde bezoeker kunt bieden?

Inside-out

Vaak ben je zo gewend aan het gebruik van je eigen bedrijfstaal, dat het moeilijk is om te begrijpen hoe de klant jouw website benaderd (hoe ziet de wereld van de bezoeker eruit?). Door deze inside-out gedachte, voldoet de website niet aan de wensen van de bezoekers en zul je deze zelfs kunnen wegjagen. Het is beter om de bezoeker zelf aan het roer te laten staan. Door het toepassen van een Card Sorting workshop, kun je achterhalen hoe de klant denkt. Vaak geeft dit enorm veel nieuwe inzichten voor een bedrijf over de website; groot voordeel is dat de website hierdoor een kwalitatieve stap kan zetten!

Outside-in

Ik ben groot voorstander van de outside-in gedachte bij het opzetten van een nieuwe website. Probeer zo veel mogelijk de bezoeker te "gebruiken" om de website te optimaliseren door zo veel mogelijk informatie te achterhalen. Dit gebeurt vaak in de analyse-fase van het project.

Niet alleen de navigatie kan geoptimaliseerd worden, maar ook alle objecten die op een webpagina worden getoond. Denk hier vooral aan producten of documenten, waarbij de labelling (categorisering) erg belangrijk is. Card sorting wordt dan ook vaak Web Classification genoemd.

Belangrijke vragen die beantwoord kunnen worden zijn:

  • Willen de bezoekers de informatie gegroepeerd hebben op onderwerp, taak, business, klantgroepen of type van informatie?
  • Wat zijn de belangrijkste items dat je op het hoofdmenu gaat plaatsen?
  • Hoeveel items komen hier te staan, zonder afbreuk te doen op het overzicht van de informatie?
  • Zijn de behoeften van de klant gelijk of zijn er meerdere varianten?

Door een van tevoren geselecteerde groep (key users) mee te laten doen aan deze workshop, zul je het beste resultaat krijgen. Geef iedereen dezelfde set van kaarten met (afhankelijk van het doel) de volgende informatie:
  • Documenttypen
  • Organisatie sleutelwoorden (keywords) en concepten (concepts)
  • Document titels
  • Omschrijving van documenten
  • Navigatielabels (titels gebruikt in navigatie)
De gebruikersgroep kan gevraagd worden om:
  • Kaarten te groeperen waarvan zij vinden dat deze bij elkaar horen
  • Kaarten te selecteren die precies een bepaald onderwerp aangeeft
  • Kaarten organiseren volgens een bepaalde hiĆ«rarchie. Van hoog naar laag.

Gebruikersgroep

Aan het eind van de sessie kan de analist, die tijdens deze sessie continu aanwezig is, de kaarten weghalen en het resultaat in een Excel-sheet plaatsen. Het is niet de bedoeling om exact het resultaat te gebruiken, dat de gebruikersgroep heeft gekozen. De resultaten zullen eerst besproken moeten worden. Een card sorting sessie geeft heel veel inzicht in de manier van denken van de bezoekers. De groep is echter te klein om hier harde conclusies aan te verbinden. Natuurlijk is het niet fout en zelfs aan te raden om de adviezen van de gebruikersgroep zeer serieus te nemen.


gerelateerde blogs met thumbnail