Recensie: "Invloed" van Roberto Cialdini

Het boek Invloed van Roberto Cialdini heb ik in één adem uitgelezen. Het is gewoon een goed boek en een must-have voor elke marketeer of verkoper. Ook op het Internet kun je met psychologie de klant steeds beter bedienen en hierdoor een betere conversie krijgen. Hier wijdt mijn boek "De Moderne Internet Manager" ook genoeg aandacht aan (beschikbaar per 1 juni 2010).

Eigen ervaringen

Het mooie van het boek is dat je duidelijk wordt gemaakt, hoe vaak je beslissingen automatisch neemt. Op het eind van het boek ben je dan ook bewust oncapabel; de eerste stap om iets met deze informatie te doen. De automatismen heb je als mens ook nodig om te kunnen 'overleven' in dit informatietijdperk; het is steeds lastiger om een beslissing te nemen aan de hand van een uitgebreide analyse. In het boek wordt ook beschreven dat de laatste persoon die alles wist over elke wetenschap overleden is in 1873. Nu is de informatie die beschikbaar is, maximaal 15 jaar oud. In de wetenschap is deze informatiestroom de laatste 20 jaar geëxplodeerd. Een snelle beslissing kun je vaak alleen nemen, door de 6 principes van Cialdini (social proof, autoriteit, vertrouwen, wederkerigheid, commitment en consistency en zeker schaarsheid) te gebruiken. Extrapoleer je deze conclusie, dan wordt het steeds belangrijker om deze principes te gaan gebruiken.

Een klein minpuntje over het boek is een algemeen probleem met semi-wetenschappelijke boeken. Er wordt vaak een bepaalde conclusie herhaald en excessief met voorbeelden gestrooid. Hierdoor kreeg ik af en toe het gevoel dat ik wat passages over wilde slaan.

Marketeer

Deze automatismen kun je als marketeer of verkoper sturen, waardoor je potentiële klanten kunt beïnvloeden. Als je deze 6 principes goed begrijpt, kun je ook de website en vooral communicatie naar de bezoeker aanpassen.

Beoordeling: (4/5)