Laadtijd pagina belangrijk bij SEO

Het is nu officieel: Google heeft aangegeven dat de laadsnelheid van de pagina opgenomen is in de lijst van ongeveer 200 paramaters die de SERP bepaalt. Hoe zwaar deze weegt is niet duidelijk. Ik verwacht dat deze factor eerder zal werken als dissatisfier: als de laadtijd te langzaam is, zal de pagina niet worden gepresenteerd in de zoekresultaten. De eerste signalen vanuit Google dat de laadtijd een factor zou worden, stammen ondertussen al uit november 2009. Ik heb zelf ook hinder ondervonden van deze nieuwe aanpak. Lange tijd was mijn weblog onvindbaar in de zoekresultaten, terwijl in Google Webmasters duidelijk werd dat de laadtijd van de gemiddelde webpagina exorbitant lang was geworden.

Meer geld verdienen

Waarom zou Google de laadtijd zo belangrijk vinden? Natuurlijk is de klant (wij) hiermee geholpen, maar ook Google zal hier blij van worden. Als de laadtijd van een pagina verkort gaat worden, zal ook het aantal pagina's dat opgevraagd wordt via Google verhoogd gaan worden (meer doen in minder tijd). Dit levert Google uiteindelijk ook weer het nodige financiële voordeel op.

Goede zaak

Ik ben zeker voorstander van paramaters die de kwaliteit van de webpagina of website benadrukken. De User Experience wordt leading. De laadtijd is er één van. Ook de waardering van de bezoeker, de opbouw van de webpagina (DrempelVrij bijvoorbeeld of netjes CSS gescheiden) of het gebruik door de bezoeker mag van mij een factor worden. Misschien zijn deze al onderdeel van de 200 paramaters die Google gebruikt....

Ook belangrijk: deze aanpassing in de Google zoekmachine heeft, volgens Google, niets te maken met de nieuwe versie Caffeine die binnenkort verschijnt.

Hoeveel impact een langzamere site of webpagina kan hebben zie je in het volgende overzicht:


Lees ook: It’s Official: Google Now Counts Site Speed As A Ranking Factor


gerelateerde blogs met thumbnail