Duplicate content penalty bestaat niet

Algemeen bekende bewering: als je content kopieert, dan kan Google je een penalty geven en in extreme gevallen zelfs een ban. Deze bewering wordt door elke internet marketeer 'klakkeloos overgenomen', zonder de bewering te checken. De werkelijkheid is volgens mij anders.

Na een zoektocht op Internet kwam ik de volgende passage tegen:

Let's put this to bed once and for all, folks: There's no such thing as a "Duplicate Content penalty." At least, not in the way most people mean when they say that.
Wat bedoelt ze hiermee? Blijkbaar is er dus wel een penalty voor duplicatie content, maar hebben wij andere ideeën hierover. In de volgende paragraaf wordt nog meer verteld:
There are some penalties that are related to the idea of having the same content as another site—for example, if you're scraping content from other sites and republishing it, or if you republish content without adding any additional value. These tactics are clearly outlined (and discouraged) in our Webmaster Guidelines:

Don't create multiple pages, subdomains, or domains with substantially duplicate content.

Avoid... "cookie cutter" approaches such as affiliate programs with little or no original content.

If your site participates in an affiliate program, make sure that your site adds value. Provide unique and relevant content that gives users a reason to visit your site first.
Blijkbaar is het heel belangrijk dat wanneer je content kopieert, ook waarde toevoegt aan deze content. Als je dat doet, dan zit je safe. Natuurlijk kun je nog altijd een penalty krijgen als je alleen maar content kopieert van andere sites en deze plaatst op je website, zonder waarde toe te voegen.

Ook wordt duidelijk in dit artikel, dat indien dubbele content op je website staat, Google ervoor zorgt dat maar één versie in de zoekresultaten wordt opgenomen: een Duplicatie Content Filter dus!
Als je verder zoekt bij Google op Duplicate Content, lees je de volgende passage:
In the rare cases in which Google perceives that duplicate content may be shown with intent to manipulate our rankings and deceive our users, we'll also make appropriate adjustments in the indexing and ranking of the sites involved.
Als Google merkt dat je expres content hergebruikt om hogere ranking te krijgen of om bezoekers te misleiden, kan het zijn dat je webpagina of zelfs gehele site een penalty krijgt.
Het gehele artikel is te lezen op Demystifying the duplicate content penalty

Conclusie: er bestaat alleen maar een Duplicate Content Filter. Een Duplicate Content Penalty wordt alleen toegepast op extreme gevallen van websites die doelbewust content kopiëren en geen waarde toevoegen.


gerelateerde blogs met thumbnail

Bedankt voor deze informatie en het controleren van de feiten. Dit is een eenduidige en heldere uitleg over een vage misvatting.

Hier was ik ook inderdaad al van op de hoogte na het bekijken van een video op YouTube (zie Google Webmasterhelp op Youtube). In deze video legt een van de medewerkers uit dat duplicate content een hele andere betekenis is dan mensen schetsen in de community. Google zal echter altijd bepalen welke versie ze van de dubbele content laten zien aan hun gebruikers. http://www.youtube.com/watch?v=6hSoXutuj0g

gravatar

@James. Dank voor deze aanvulling!

Dit is de link naar het YouTube filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=6hSoXutuj0g

Erwin, bedankt voor de opheldering! Maar wat bedoelt Google precies met 'make sure that your site adds value'. Hoe breed trekt Google deze waarde toevoeging en op welk aspect?

gravatar

Blijkbaar kun je content hergebruiken als je er extra informatie aan toe voegt. SEO zou eigenlijk gebaseerd moeten zijn op hoeveel waarde je pagina/site toevoegt aan Internet. Via allerlei paramaters proberen ze dit concept steeds verder te benaderen.