De 5 S-en van Digital Marketing

Digital Marketing wordt tegenwoordig hetzelfde genoemd als Internet Marketing. Toch impliceert Digital Marketing meer: via alle digitale kanalen (web, e-mail, interactieve TV, IPTV, mobiel, etc) kun je een klant of bezoeker bereiken. Ook gebruik je bij Digital Marketing gegevens over de klant (doelgroepen en gedrag) om de gebruikerservaring te optimaliseren, met als doel een hogere conversie te kunnen behalen of betere service te verlenen.

Welke doelstellingen die je na te streven indien je Digital Marketing goed wilt implementeren? De 5 S-en van Chaffrey en Smith geven houvast.

Chaffrey en Smith

Een doel heeft natuurlijk ook een resultaat (voordeel). In dit overzicht worden de 5 S-en uitgelegd van Chaffrey en Smith:

VoordeelHoe bereik je dit voordeelVoorbeelden
Sell
Meer verkoop
Meer online verkoop krijgen en stimuleren van offline kanalen via online. Probeer meer online klanten te krijgen die je offline niet kunt benaderen of juist door een groter productaanbod in de online winkels. Biedt lagere prijzen online aan dan in andere kanalen- Behaal 10% van de sales via het online kanaal
- Elk jaar moet online verkoop van een product met 20% stijgen
Serve
Voeg waarde toe
Geef klanten extra online voordelen of informeer over nieuwe producten (ontwikkeling) door online een dialoog aan te gaan of feedback te vragen.- Verhoog de interactie met verschillende content op de site
- Verhoog de tijd dat een bezoeker op de site is met 10% (stickyness)
- verhoog het aantal klanten dat online diensten (minstens 1 keer per maand) gebruikt naar 30%
Speak
Zoek de interactie op
Creeer een online dialoog (twee kanten op) door fora en enquetes aan te bieden. Online marketing door middel van formele onderzoeken en het monitoren van social media om kennis over je brand en product te krijgen- Van minstens 50% van je klantenbestand is het mailadres bekend
- Onderzoek online elke maand minimaal 1000 klanten
- Verhoog het aantal bezoekers naar een community met 5%
Save
Bespaar kosten
Dit behaal je door online e-mail communicatie, verkoop en service transacties; hiermee reduceer je resources (medewerkers), druk- en verzendkosten. Besparing van kosten behaal je ook door online services aan te bieden, waarmee vragen van klanten online afgehandeld kunnen worden.- Meer verkoop met hetzelfde communicatiebudget
- Verminder de kosten van direct marketing met 15% door inzet van e-mail
- Verhoog web self-service naar 40% van alle service-aanvragen en verlaag de overall kosten met 10%
Sizzle
Breid je merk online uit
Door nieuwe voorstellen, aanbiedingen en nieuwe online experiences aan te bieden- Verhoog merkbekendheid, reach en merkvoorkeur en voornemen om merk te kopen

Door deze 5 S-en van Chaffrey en Smith te gebruiken, kun je een zeer goede strategie opzetten voor Internet Marketing.


gerelateerde blogs met thumbnail