Webstatistieken zeggen niets. Web Analytics 2.0 wel.

Het gebruik van webstatistieken in bedrijven is -denk ik- redelijk ingeburgerd. De harde cijfers, zoals aantal bezoekers, geeft een indicatie van de performance van je site. Maar hoe kun je deze webstatistieken gebruiken om je website te verbeteren? Alleen webstatistieken zeggen dan helemaal niets.

Discussie

Vele discussies zullen volgen als je alleen gebruik maakt van webstatistieken als bron:
  • moet het gemiddeld aantal pageviews per bezoek omhoog of juist omlaag?
  • haakt iemand af in de voorlaatste stap in een funnel, omdat dan duidelijk wordt dat alleen betaling met PayPal mogelijk is?
  • kunnen bezoekers na een zoekopdracht de juiste informatie vinden?
Veel van bovenstaande zaken weet je niet zeker, als je alleen de beschikking hebt over webstatistieken. Veel parameters zijn zelfs op verschillende manieren uitlegbaar. Een voorbeeld:
  • het is goed als een bezoeker in zo weinig mogelijk kliks de informatie vindt OF
  • het is goed als een bezoeker tijdens zijn bezoek zo veel mogelijk informatie verzameld

Er is behoefte aan kwalitatieve informatie in plaats van kwantitatieve (webstatistieken). Minimaal twee bronnen zijn nodig om juiste conclusies te kunnen trekken.
Photobucket

Bronnen

Welke bronnen heb je nog meer tot je beschikking?
  • Online enquête
    Door regelmatig een online enquête onder je bezoekers af te nemen, krijg je heel veel inzicht in het gedrag van de bezoeker
  • Usability-test
    Ook een zeer waardevolle bron. Kan de bezoeker doen op je website, wat jij verwacht? Kunnen ze de juiste informatie vinden? 'Durft' de bezoeker een transactie te doen?
  • Benchmarking
    Meten is weten. Vergelijken is ijken. Het is noodzakelijk om te kunnen benchmarken om de waarde van je kwalitatieve gegevens te bepalen.
Door deze bronnen samen te gebruiken, kun je snel acties ondernemen om je website te verbeteren. De werkwijze wordt wel eens Web Analytics 2.0 genoemd.


gerelateerde blogs met thumbnail

Beste Erwin, ik volg je toch niet helemaal bij de volgende uitspraak:

"moet het gemiddeld aantal pageviews per bezoek omhoog of juist omlaag?"

Je wilt toch nooit het aantal pageviews per bezoek naar omlaag? Of zie ik dit verkeerd.

Naar mijn mening is het doel van een goede website namelijk om de bezoeker zo lang mogelijk te boeien?

gravatar

Als het aantal pageviews omlaag gaat, kan het ook betekenen dat een bezoeker de informatie sneller gevonden heeft. Zeker op service en/of overheidssites kan dit een belangrijke factor zijn.