Wat is Internet Marketing?

Internet Marketing doet tegenwoordig iedereen. Maar wat is het nu eigenlijk? De term Internet Marketing wordt te pas en te onpas gebruikt. Internet Marketing is simpel gezegd: marketing via het kanaal Internet. Tja, wie had dat nou niet zelf kunnen bedenken? Is dit nu wezenlijk anders dan de conservatieve marketing via flyers, posters, advertenties in de krant, TV- en radiocommercials, etc.? Eigenlijk niet. De marketingafdeling heeft een extra kanaal gevonden waar ze hun boodschap kwijt kunnen. En o, wat hebben ze het daar moeilijk mee!

De meeste marketeers zijn klassiek geschoold en handelen nog volgens het 20e eeuw principe: ik noem dit Ouderwetse marketing:

Ouderwetse marketing

Zo veel mogelijk via verschillende kanalen marketen. De ontvanger van de boodschap kent, als je maar vaak genoeg de reclame ziet of hoort, uiteindelijk de inhoud van de reclameboodschap en zal overgaan tot koop. Het bedrijf met de meeste marketingbudgetten kon de meeste producten verkopen.

‘Nieuwerwetse’ marketing

Hoe anders is het nu in de 21e eeuw? We zijn murw gebeukt met deze manier van adverteren en kunnen ons volledig afzijdig houden van deze manier van marketing. Reclames tussen Tv-programma’s skippen we, banners op websites lezen we nooit, we zien en horen ze niet eens meer. Ons brein heeft geleerd om deze reclameboodschappen eruit te filteren. We negeren de ouderwetse marketingmethodes. Dag ouderwetse marketeers! Je moet snel de stap naar het nieuwe millennium maken…

Ik heb minstens 10 keer per jaar de bekende discussie over banners op de homepage van de website. Voor ouderwetse marketeers (je hebt ze dan meteen te pakken) is dit de enige manier om hun boodschap te verkopen. In principe komt er, wat mij betreft, maar één soort banner op een website en dat is de banner over een bepaalde campagne: puur als herkenning voor de bezoeker. Klikken is nog niet eens noodzakelijk.

Internet Marketing

Internetmarketing, ook wel online marketing of e-marketing genoemd, is de marketing van producten of diensten via internet (volgens Wikipedia). Het unieke voordeel van internetmarketing is, dat het relatief goedkoop is om wereldwijd te adverteren. Dit in tegenstelling tot de klassiek marketingvormen. Internet heeft ervoor gezorgd dat één persoon iets kan verkopen aan de rest van de wereld.

Internetmarketing is een samengaan van techniek, design, ontwikkeling, adverteren en verkoop. Tot internetmarketing wordt onder andere gerekend:
  • Zoekmachine Marketing (Search Engine Marketing=SEM)
    - reclame banners,
    - affiliate marketing,
    - virale marketing
    - referral marketing
  • Zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization=SEO)
  • E-mail marketing (bijv. nieuwsbrieven)
  • interactieve marketing (bijv. meedoen met WK Voetbalpoule)
  • BlogMarketing (je blog gebruiken om je product te marketen)


gerelateerde blogs met thumbnail