LATCH en CMS

Met de opkomst van de smartphone met GPS (LBS) is het noodzakelijk om meer metadata. te koppelen aan content. Een van de trends voor 2010 is dat een CMS moet voldoen aan LATCH. Wat is LATCH?
Het aantal manieren om content te organiseren is gelukkig eindig. Het kan alleen opgedeeld worden in Location, Alphabet, Time, Category en Hierarchy. Deze opdeling kan op allerlei informatie toegepast worden. Dit is het framework waarmee Jaarverslagen, Rapporten, Boeken, E-mails, Tentoonstellingen, folderstructuren en zelfs warenhuizen mee werken. Klinkt logisch dat een CMS deze metadata gemakkelijk kan toevoegen. Dit is zeker niet altijd het geval!


Location

Locatie kan zeer divers worden opgezet. Natuurlijk is het handig om te weten waar een restaurant zich begeeft (lengte- en breedtegraden). In bepaalde industrieën is het noodzakelijk waarheen een bepaald product wordt verscheept, dokters en tandartsen gebruiken dit om aan te geven waar een operatie is gedaan of welke kies gevuld moet worden.

Vragen:
  • Waar is het?
  • Hoe ver is het hier vandaan?
  • Hoe kom ik daar?

Alphabet

Het is handig om bepaalde informatie te kunnen sorteren op alfabet, maar ook zoeken naar een restaurant waar je alleen de eigenaar van voornaam kent zou een handige optie zijn.

Vragen:
  • Wat is de naam van het restaurant?
  • Ik ken de naam van de eigenaar
  • Geef mij alle restaurants uit een bepaalde straat

Time

Met tijd geef je aan uit welk jaar een boek komt, wanneer een bepaalde seminarsessie begint en eindigt, wanneer de val van de Muur was, hoe laat is de bibliotheek open, etc.

Vragen:
  • Hoe laat is het restaurant open?
  • Hoe lang moet ik wachten op mijn Pizza?
  • Hoe lang bestaat het restaurant?
  • Hoe lang heb ik nodig om met de auto daar te komen?

Category

Deze wordt toch vaak gebruikt om informatie te kunnen onderscheiden. Bij het onderscheiden van auto's gebruik je modellen (category) en een andere category Brandstof (benzine, diese, GPL, elektrisch) om de specifieke auto te kunnen aanwijzen.

Vragen:
  • Hebben ze vegetarische pizza?
  • Italiaans bier?
  • Hebben ze speciale kindermenu's?

Hierarchy

Dit is een van de lastigste metadata om toe te voegen. Vooral in Social Sites komt deze echter steeds vaker voor. Hiermee kun je namelijk een bepaalde boomstructuur of orde creëren. Goedkoopst naar duurste producten of best gewaardeerde restaurant kunnen hiermee aangeduid worden.

Vragen:
  • Welke pizzeria is het best?
  • Welke pizzeria is het goedkoopst?


gerelateerde blogs met thumbnail

Puik artikel Erwin ! Altijd leuk om een aantal principes nu eens in één acroniem te kunnen samenvatten. Indd. location based is hot .. nu nog de beste manieren vinden om dit te implementeren... want ik zie redacteurs nog niet meteen even gps coördinaten invoeren...

gravatar

Dat lijkt me inderdaad ook foutgevoelig :-)