De ideale zoekpagina

Op websites wordt vaak de mogelijkheid gegeven om te zoeken op content. Regelmatig zijn de zoekresultaten 'onder de maat'. Toch jammer, aangezien ongeveer 52% van de bezoekers meteen met de zoekbox aan de slag wil. De tijd dat een zoekmachine de oplossing bood ligt ver achter ons. Een combinatie van verschillende typen zoekresultaten is wenselijk. Zoeken moet vinden worden!

Zoekresultaten

Om de juiste zoekresultaten te kunnen aanbieden, is het nodig om te weten welke informatie een bezoeker wilt vinden:
  • Informatie over een specifiek onderwerp
    Via veel verschillende zoektermen is de bezoeker op zoek naar die ene pagina, waarop het antwoord staat
  • Vraag en Antwoord
    De bezoeker stelt een vraag en wil een antwoord
  • Landingspagina/portaalpagina
    Een bezoeker wil veel informatie lezen over een bepaald onderwerp en zoekt naar het startpunt (landingspagina) van deze informatie
Met bovenstaande lijst onderken ik de volgende typen zoekresultaten:
  • Zoekmachine
    Belangrijk hierbij is dat de zoekmachine ingericht is. Nog belangrijker is het goed toepassen van metadata aan pagina's en documenten (ook Word en PDF!!!) en goed ingerichte webpagina's die voldoen aan alle SEO-eisen.
  • Natuurlijke taal
    Via natuurlijke taal (Natural Language Search) kunnen de zoektermen geanalyseerd worden en modelvragen worden getoond. Wel is het belangrijk dat de gebruiker ook daadwerkelijk een natuurlijke vraag stelt!
  • Landingspagina's
    De gebruiker wordt een landingspagina voorgeschoteld. Dit kan de ingang zijn van een bepaalde service (hypotheek afsluiten) of een bepaalde categorie (wasmachine). Een landingspagina kan ook een pagina zijn waarop gezocht kan worden op formulieren of downloads.

Natuurlijk zijn er nog meer varianten beschikbaar, maar dit heeft meestal een andere uitingsvorm; de resultaten verwijzen naar dezelfde type informatie. Een voorbeeld is een naar voren geschoven zoekresultaat indien een bepaalde zoekterm is ingevuld.

Vaak zie je bij websites alleen optie 1: de zoekmachine. Hierdoor mis je de mogeliijkheid om de bezoeker nog beter te bedienen en de conversie te verhogen.


gerelateerde blogs met thumbnail