Wat is Persuasive Technology?

Technologie kan het gedrag van mensen enorm veranderen. Kijk eens naar de opkomst van de mobiel of -sinds kort- het lezen van je mail op je mobiel. Door technologie verandert je gedrag.
Een persoonlijkere stap is dat je door middel van een computerprogramma bewust je gedrag gaat veranderen. Denk aan het stoppen met roken (uQuit) of het inzetten van een online coach. Allemaal technieken waarmee je gedrag -bewust- kunt aanpassen.

Het komend decennium staat garant voor een grote dosis Persuasive Technology. Niet alleen om je gedrag bewust aan te passen, maar -nog veel spraakmakender- onbewust te beïnvloeden. Duidelijk een controversieel onderwerp!

Beïnvloeden, beïnvloeden, beïnvloeden

Je kunt technologie gaan inzetten om het gedrag te veranderen of om een keuze te beïnvloeden. Door de hoeveelheid technologie die we om ons heen hebben verzameld en de verwevenheid van deze technologie in onze doen en laten, is het goed mogelijk om via deze technieken grote groepen mensen te bereiken en te beïnvloeden. Dit heeft een negatieve bijsmaak, maar hoeft het zeker niet te zijn. Net zoals manipuleren (naar de hand zetten) kun je dit ook op een goede manier inzetten.

Werd voorheen Persuasive Technology nog alleen op universiteiten besproken, nu krijgen we ook te maken met de realiteit van de mogelijkheden van Persuasive Technology. Op de, ondertussen voor de vijfde keer te houden, conferentie PERSUASIVE 2010 in Kopenhagen gaan ze in op de mogelijkheden van Persuasive Technology. Persuasive Technology is een serieus onderwerp geworden.

En op het Web?

Wat heeft dit te maken met het web?
Het Internet is ondertussen één van de meest geïntegreerde en gewaardeerde technologie die we in onze maatschappij hebben. Daarnaast is het naadloos verweven in ons dagelijks leven. Via dit kanaal zal zeker Persuasive Technology aan bod komen. Beginnend bij de E-commerce sites, die met nieuwe technieken je 'proberen over te halen' om een product of service te kopen. Dit klinkt negatief, maar behoeft het zeker niet te zijn.

Ik ben zelf groot voorstander van Persuasive Architecture, waarbij je een organisatie (en dus ook je website en andere kanalen) geheel afstemd op de behoeftes van de bezoeker: een bezoeker wordt steeds meer gezien als individu met haar eigen doelstelling op het moment dat hij/zij op de website belandt.
Hiermee kun je al fantastische resultaten bereiken in het verhogen van je conversie. Groot nadeel zal worden, dat deze architectuur op een gegeven moment uit haar voegen barst: de organisatie loopt tegen haar limieten op. Hierbij kan Persuasive Technology helpen om een paar extra stappen te kunnen zetten.

Ook kun je dan rekening houden met:
  • het koopproces waarin een bezoeker zich bevindt
  • welk format hij/zij prettig vindt om de informatie tot zich te nemen (plaatje, interactief element, tekst (B1, C1), etc.)
  • de metadataprogramma's (NLP) die een bezoeker hanteert om informatie te vinden die de beslissing om over te gaan tot aankoop
Om deze zaken contentmatig en technisch mogelijk te maken op een website is een hele klus. Theoretisch zou je voor één contentitem 30-100 varianten kunnen hebben. Hoe ga je dit managen?

Internet wordt steeds persoonlijker en de drang om op maat gesneden content (overtuiging) te kunnen bieden aan de bezoeker van je site, zal steeds groter worden. Persuasive Technology zal de komende jaren haar intrede doen; ook op websites.


gerelateerde blogs met thumbnail

Vind ik interessant, temeer omdat ik enige ervaring heb opgedaan in het onbewuste, met dingen als, naar de hand zetten enz.