Laadtijd pagina debet aan dip zoekresultaten?

Een paar weken geleden verdween mijn blog uit de zoekresultaten van Google. Oorzaak onbekend. Ik heb nog even getwijfeld aan een dubbele content penalty, maar dit was ook niet het geval. Ik heb nu mijn resultaten uit Google Webmasters en Google Analytics naast elkaar neergelegd en duidelijk is dat er een verband bestaat tussen de bijna verdubbeling van de laadtijd rond 18 januari en de daarop volgende dip in mijn bezoekersaantallen (paar dagen later).


Lange laadtijd

Als je de gemiddelde laadtijd bekijkt van mijn weblog, word je niet vrolijk. Veel te lang; soms wel 10 seconden per pagina. Dit komt vooral omdat er veel extensies op staan die met Javascript worden aangeroepen. Denk aan TweetMeme, PostRank, de twee laatste tweets, GetClicky (voor webstats) en Google Analytics, Google Adsense, aantal Twitter-volgers, Marketingfacts-plaatje, LinkWithin, etc. Ondertussen heb ik wat balast weggegooid en wacht ik volgende week af of de resultaten zijn verbeterd.

Conclusie

De laadtijd van je webpagina is een serieuze factor in SEO geworden!


gerelateerde blogs met thumbnail

Een traag ladende site zal inderdaad slecht geindexeerd worden.

Maar... Google negeert JavaScript. Een traag ladend JavaScript heeft dus geen enkele invloed, dus dat kan het probleem niet zijn. En je blog zit op BlogSpot, het lijkt me dat Google er toch wel over nagedacht heeft hoe ze hun eigen blogservice goed (snel) kunnen indexeren.

Misschien had iemand je blog gemeld als in violation met de ToS van Blogger? Iets dergelijks lijkt me waarschijnlijker.

@Adriaan

De laadtijden zoals zichtbaar in Google Webmaster Tools zijn gebaseerd op data die Google vergaard van gebruikers van de Google Toolbar. De Google Toolbar meet hoe lang het duurt totdat de pagina compleet geladen is. Ook de tijd die nodig is om de (vele) JavaScript op de pagina te laden wordt meegenomen.

Google neemt ook de laadtijd van pagina's in acht bij het bepalen van de Quality Score in Adwords. Dit doet Google (vooralsnog) op een andere manier: simpelweg de downloadtijd van de HTML van de pagina meten. De vele externe JavaScriptbestanden zullen hier dus geen invloed hebben op de laadtijd zoals Adwords deze hanteert.

@Erwin

weet je wat de oorzaak is van de bijna verdubbeling van de laadtijd rond 18 januari?

Was je site erg traag door problemen aan de kant van de server?

Nog een vraag: was je blog echt helemaal verdwenen uit de organic listings op Google, of had je significant lagere rankings?

gravatar

@Aaron Ik was niet verdwenen uit de zoekresultaten, wel moest ik moeite doen om mijn eigen pagina's te vinden, als ik op de titel zocht van een weblog dan kregen andere weblogs voorrang. Een raar fenomeen.

Bij mij draait niets op de server; alles draait bij Google muv JS en plaatjes. Het is voor mij dan ook volstrekt onverklaarbaar wat er toen is gebeurd. Als ik bovenstaande grafieken naast elkaar leg, dan lijkt er wel een verband te zijn met de laadtijd en vindbaarheid in Google.