Internet wordt nog persoonlijker

Het Internet verandert snel naar een steeds persoonlijker medium. Met de komst van nieuwe technieken in de Content Management, zullen ook websites een persoonlijker karakter gaan krijgen: de bezoeker zal uiteindelijk bepalen hoe de website eruit komt te zien en welke content getoond gaat worden.

Opkomst Internet

Sinds 1995 is Internet beschikbaar voor het grote publiek. Hierbij was het aanwezig zijn op het web voor een bedrijf de grootste drijfveer om een website te lanceren. Eén website voor iedereen. De organisatie dacht te weten wat een bezoeker voor informatie wilde lezen. Er was sprake van 100% inside-out gedachte.


Gelukkig werd de mening van de bezoeker steeds belangrijker en de techniek maakte het mogelijk om de volgende stap te zetten: het indelen van de website in segmenten (eventueel met de techniek Profiling). Hierdoor kon de bezoeker beter voorzien worden van de juiste informatie. Nog steeds was er sprake van overwegend een Inside-out gedachte.

Wachten op de juiste techniek

De volgende stap zou pas genomen kunnen worden, als de technieken beschikbaar waren om nog meer (en kleinere) groepen te kunnen informeren. Eén van deze technieken die deze groepen semi-automatisch kunnen definiëren is OnSite Behavioral Targeting. Door oa. gebruik te maken van de informatie die een bezoeker tijdens het surfen 'doorgeeft' kun je snel een bezoeker 'koppelen' aan één van deze kleinere groepen. Een groep kan weer gedefinieerd worden aan de hand van het surgedrag van deze groep. Hieraan kun je wederom content koppelen die alleen aan deze specifieke groep wordt getoond.

Ondertussen is de outside-in gedachte geïntroduceerd en kan samen met de inside-out gedachte een redelijk op-maat-gesneden website opleveren. De kennis die de organisatie heeft over de bezoeker (en klant) blijft belangrijk. Het is dus niet wenselijk om alles met de outside-in gedachte na te streven.

Nog persoonlijker

De wens van de bezoeker gaat natuurlijk verder. Het liefst wil de bezoeker een geheel personal experience en niet gekoppeld worden aan een (kleine) groep. Een bezoeker heeft een voorkeur voor een bepaald type informatie en ook het gewenste format (rekenmodule, kleine lettertjes, plaatjes, etc.) kan per indidividu verschillen. Vanuit de organisatie gezien wil je rekening houden met de verschillende meta-programma's (NLP) waar een bezoeker aan voldoet. Elk meta-programma heeft weer een andere manier (content) nodig om een bezoeker over te halen tot aankoop.

Deze volgende stap gaat binnenkort gezet worden:

Duidelijk in dit verhaal is dat website zo persoonlijk mogelijk worden ingezet en dit is ook wat de klant/bezoeker de komende jaren verwacht.

Presentatie

Alles heb ik ook mooi uitgelegd in onderstaande presentatie:


gerelateerde blogs met thumbnail