I-icon (behavioral targeting)

Een klein icoon met grote gevolgen: het I-icon.
Medio dit jaar zullen de grote bedrijven in Amerika banners voorzien van een I-icon als deze banner gebaseerd is op demografische data en gedrag op de website (behavioral targeting).

Jules Polonetsky, de mede-voorzitter en directeur van 'the Future of Privacy Forum' heeft meegeholpen om dit symbool te ontwerpen. Het moet straks net zo herkenbaar worden als het recycle-icon dat nu overal gebruikt wordt. Op deze manier is het voor de bezoeker meteen herkenbaar dat toegesneden banners worden gepresenteerd.

Wat is het?

Door op dit icoon te klikken, krijgt de bezoeker getoond op welke wijze het bedrijf de gegevens gebruikt en hoe en wanneer een banner getoond wordt. Door deze informatie te tonen, zal de weerstand tegen behavioral targeting ook een stuk verminderd gaan worden; je weet tenslotte wanneer een website je gedragsgegevens gebruikt.

Een icoontje maakt dit meteen zichtbaar.

En normale content?

Blijft nog een vraag over: met behavioral targeting kun je natuurlijk ook andere content tonen (bijv. teksten) die afhankelijk zijn van het gedrag op de site. Hoe ga je aangeven dat ook deze teksten gedragsafhankelijk zijn? Ook met dit icoontje?


gerelateerde blogs met thumbnail