Google Buzz vs. Facebook

Gisteren heeft Google de aanval op Facebook verder uitgebreid met een nieuw Social tool: Google Buzz. Vergeleken met de bomastische introductie van Google Wave is de introductie van Google Buzz geruisloos verlopen. Gisteravond was het wel het grootste onderwerp op Twitter; nadeel is dat de meeste Nederlanders nog geen toegang hebben tot Google Buzz en -net zoals Google Wave- moeten wachten totdat deze beschikbaar wordt. Op een blog op Facebook (!) verwachten ze binnen een paar dagen alle Gmail accounts te kunnen aansluiten.

Google Buzz is alleen beschikbaar in je Gmail-account. Waar LinkedIn zich richt op de zakelijke (sociale) contacten, Facebook zich richt op je privé-contacten, richt Google Buzz zich op beide fronten.


Wat kan het?

Net als bij Twitter en Facebook, kunnen video's, plaatjes en links naar interessante content worden gedeeld. Ook kun je een status-updates geven. Ook kun je automatisch content uit Twitter, Picasa, Flickr en Google Reader synchroniseren. Een nieuwe feature is dat Google Buzz je ook interessante berichten aanraadt; deze berichten worden dan meestal door vrienden van vrienden 'ge-buzzed' (hoe schrijf je dit?).

Ook een integratie met Google Maps is mogelijk. Hierdoor kun je zien wat er in je omgeving wordt ge-buzzed. Veel overeenkomsten met Twitter en Facebook dus, maar nog genoeg verschillen om het alledrie te gaan gebruiken.


gerelateerde blogs met thumbnail