Geavanceerde SEO-technieken werken niet

Steeds meer krijg ik het gevoel dat SEO uitgekauwd is. Af en toe is er een nuance-verschil te merken, maar de basis blijft de laatste vijf jaar redelijk overeind. Over het algemeen zijn de volgende factoren van belang bij een goed zoekresultaat: techniek, link building en content. SEO richt zich vooral op de techniek en link building. De On-Page SEO (techniek) is de laatste vijf jaar weinig veranderd en zijn ondertussen standaard handelingen geworden voor een SEO-specialist. Voor Off-Page SEO geldt nog steeds hetzelfde: link building. Geavanceerde SEO-technieken bestaan -wat mij betreft- niet meer.

Content

Waar nog wel veel winst valt te behalen is het schrijven van goede content. Ook de bekendere zoekmachines proberen steeds meer context uit de content te halen: welke woorden zijn relevant ten opzicht van andere woorden. Welke artikelen bieden meer informatie dan andere artikelen. Dit is voor een mens goed te begrijpen, voor bijv. Google is dit niet eenvoudig. Google moet alles rekenkundig bepalen. Maar ook hier heeft Google ondertussen een antwoord op: Latent Semantic Indexing (LSI).

LSI

Door het herkennen van patronen, synoniemen en relaties heeft Google deze rekenmethode ontwikkeld. Een video zegt alles:

Volgende stap

Dit betekent niet dat SEO niet meer belangrijk is. Zeker niet! Wel denk ik dat content een steeds belangrijkere pijler gaat worden voor zoekmachines. Hier zit tenslotte de sleutel verborgen tot het bepalen van het juiste zoekresultaat. Tot nu toe gebruiken de zoekmachines trucs om te bepalen of bepaalde content waardevol is. Door stemmen te tellen (bijv. Pagerank of links) werd/wordt geprobeerd de waarde van een site/pagina te bepalen. Ook dit effect zal op den duur uitgebreid worden met sociale aspecten.

Social Search is nodig om de waarde van content (=webpagina) nog beter te bepalen. Daarnaast zullen technieken zoals LSI Google de mogelijkheid geven om deze zaken te toetsen.

De huidige geavanceerde SEO-technieken zijn bijna passé en zullen overschaduwd gaan worden door nieuwe, niet SEO-technieken, die nog beter de waarde kunnen bepalen voor de zoekopdracht. SEO zal meer en meer de fundering gaan worden van je website; zonder SEO zal je zeker niet gevonden gaan worden.


gerelateerde blogs met thumbnail