Six Sigma op het web

Six Sigma wordt vaak gebruikt om processen te optimaliseren en streeft naar perfectie. Volgens mij is dit ontstaan in autobranche, waar –wederom- de Japanners het initiatief namen op het gebied van kwaliteit. In statistiek-wereld betekent Six Sigma (6σ) zes keer het aantal keer de standaarddeviatie: 3,4 fouten per miljoen mogelijkheden, oftewel 99,9997% gaat goed!


Een voorbeeld maakt veel duidelijk:
Van 1 miljoen gefabriceerde schroeven mogen er gemiddeld (!) maar 3,4 schroeven niet aan deze kwaliteitseisen voldoen

Six Sigma wordt ook veel gebruikt om werkprocessen te verbeteren. Het voorspelbaar maken van deze processen is dan prioriteit 1. Hierdoor kunnen enorme kosten mee worden bespaard. Om deze processen voorspelbaar te kunnen krijgen, dient er ook gemeten te worden. Hierna kunnen de processen verbeterd worden.

Ook op web
Als een bezoeker je website verlaat, kun je dit zien als een fout. Blijkbaar heeft de bezoeker niet de juiste informatie gevonden of heeft niet het juiste vertrouwen gekregen om de volgende stap te zetten. Door deze processen in kaart te brengen en te meten, kun je de processen verbeteren. Hierdoor zal eigenlijk elke klik voorspelbaar moeten worden. Het kan natuurlijk zijn, dat een bezoeker de website verlaat, omdat deze nog in het begin staat van het koopproces; als dit echter een voorspelbare actie is, dan vindt Six Sigma dit prima.

Perfectie
Natuurlijk is het erg lastig om perfectie te bereiken met alle websitebezoeken. Het gaat echter om de manier van denken. Als je blij bent met 2% conversie (wat soms al erg goed is), moet je eigenlijk denken: wat is er met die andere 98% gebeurd? Het glas is dan inderdaad half leeg! Het draait bij Six Sigma om de kwaliteitsslag die je continue moet integreren met je eigen bedrijfsprocessen.

Probeer elke dag je processen te verbeteren; ook op het web!


gerelateerde blogs met thumbnail