De wederopstanding van Word-of-mouth

Vroeger (meer dan 100 jaar geleden) was Word-of-mouth de enige manier om je producten te verkopen. Kranten bestonden nauwelijks en waren alleen beschikbaar voor de welgestelde families, radio en TV waren nog niet eens uitgevonden. De kracht van Word-of-mouth werd tenietgedaan door haar grootste zwakte op dat moment: de reikwijdte. De boodschap die je op deze manier doorgaf, kwam misschien twee nodes (diepgang) verder; met een beetje geluk wist het gehele dorp wie de beste bakker was.

'Nieuwe media'

Met de komst van nieuwe media, zoals TV, radio en kranten kwam de macht te liggen bij een kleine groep mensen en bedrijven die de middelen hadden om hun boodschap te verkopen via deze media. Een enorm publiek kon bereikt worden en we geloofden alles wat ze vertelden. Word-of-mouth was in coma geraakt; deze manier van communiceren had weinig impact meer. Marketing liet deze manier van communiceren geheel links liggen en stortte zich vol overgave op de 'nieuwe media' (nu oude media). Probeer je boodschap via zo veel mogelijk verschillende media (kranten, TV en radio) te laten zien en te laten horen, zodat je product -bijna automatisch- verkocht zou worden. Marketing was easy!

Internet

Sinds de opkomst van Internet en zeker met Web2.0 is Word-of-mouth weer helemaal terug. Iedereen kan de hele wereld vertellen hoe goed een wasmiddel is, welk merk pindakaas hij lekker vindt en met welk reisbureau je het beste een reis kunt maken naar Thailand. De persoonlijke kracht die Word-of-mouth heeft, heeft nu eindelijk het medium gevonden wat hierbij past. Ook het gebruik van Twitter zal hier een boost aan kunnen geven. Via Social News en straks wel via Social Ads komt Word-of-mouth steeds meer je woonkamer binnen. Marketing is difficult!

Voor een goede presentatie over dit onderwerp:


gerelateerde blogs met thumbnail