Wat is Data Mining?

Data Mining is voor velen een onbekend begrip. Andere woorden voor Data Mining zijn: Knowledge Discovery (KD) of Knowledge Discovery in Databases (KDD). Met Data Mining probeer je door heel veel data uit verschillende bronnen te verzamelen bepaalde relaties te kunnen onderkennen via statistische modellen. Dit kan data zijn die gaat over:

  • koophistorie klant te koppelen aan andere -ingekochte- gegevens van de klant (naw, plaats, leeftijd, etc.)
  • koopgedrag in supermarkt. Zo kun je informatie achterhalen welke producten gekocht worden, wanneer mensen boodschappen gaan doen, welke maand is het drukst, etc.?
Op het web
Op het web is het ook mogelijk om Data Mining toe te passen. Hierdoor zou het zelfs theoretisch mogelijk zijn jouw persoonlijk gedrag te kunnen achterhalen. Als elke ISP jouw surfgegevens zou opslaan en deze gegevens gekoppeld zou worden, kun je als adverteerder zeer gericht gaan adverteren. Men weet tenslotte wat jij interessant vindt. Gelukkig is vorig jaar op Europees niveau deze vorm van datamining tegengehouden.

Spanningsveld
Toch blijven de marketeers zoeken naar mogelijkheden om steeds gerichter te adverteren. Hierdoor kun je namelijk met minder effort de juiste doelgroep bereiken. Behavioral Targeting (BT) probeert dit ook te bereiken, met het grote verschil dat alleen gedrag op één website wordt gemeten. Het gemiddelde gedrag wordt gebruikt om gerichter te kunnen adverteren.

Behavioral Targeting op één domein is prima. Maar stel je eens voor dat je al deze gegevens van alle domeinen zou kunnen verzamelen, dan heb je wederom een vorm van Data Mining die onverantwoord is en waarschijnlijk ook kromme resultaten geeft. Niet doen dus!


gerelateerde blogs met thumbnail