Online Reputation Management steeds belangrijker

Online Reputation Management wordt steeds belangrijker voor grote bedrijven. Via Web Care kun je de schade aan je bedrijven op social sites (webfora, etc.) nog herstellen. Door actief hieraan mee te doen kun je de mening van bezoekers nog ombuigen. Hoe anders ligt dit bij zoekresultaten??

Zoekmachines
Ook belangrijk zijn namelijk de zoekresultaten die naar voren komen in de bekende zoekmachines (Google, Bing, Yahoo) indien gezocht wordt naar informatie over jouw bedrijf. Als het sentiment van deze zoekresultaten overwegend negatief is, kan dit je reputatie schaden.

Geen controle
Het grootste probleem hier is dat gemiddeld maar 9% van de zoekresultaten beïnvloedt kunnen worden door de organisatie zelf. Dit is duidelijk gemaakt in het persbericht Online Reputation Management a Major Issue for Fortune 100 waar onderzoek is gedaan bij de Fortune 100 bedrijven. Dit onderzoek is gedaan door ReputationManagers.com dat gespecialiseerd is op het gebied van online reputation management.


Met andere woorden: de andere 91% zijn nieuws sites, weblogs, etc. die niet door de organisatie beheerd worden.

Nog erger: 23% van de berichtgeving van de top 10 zoekresultaten is negatief!
Veel gevaarlijker: Het is via het Internet mogelijk om als eenling de reputatie te schenden van een bedrijf

Verbaasd
Het is verbazend om te zien hoe weinig effort wordt gestoken in het zuiver houden van je brand. Online Reputation Management staat volgens bij veel bedrijven nog niet op de agenda's van de CEO.

Oplossing
Via SEO moet je de top 20 zoekresultaten weer naar je toe kunnen halen, zodat je weer invloed krijgt op je online reputatie.


gerelateerde blogs met thumbnail

Maar waar plaats je dit in je organisatie want ik denk dat het grootste probleem is dat dit nergens belegd is.

Mijns inziens zou dit onderdeel moeten zijn van de afdeling marketing binnen een bedrijf.

Probleem is vaak dat de mensen die daar zitten niet midden in deze "social networking" zijn ingeburgerd (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).

Het zou onderdeel moeten zijn van de standaard marketing opleidingen als Nima enz.

Hans ten Berge

gravatar

Er zal een aparte web care afdeling opgezet moeten worden.

Waar deze komt te hangen? In ieder geval bij de afdeling waar ook inhoudsdeskundigen zitten. Daarnaast natuurlijk in goede samenwerking met de Internet Marketing afdeling. Ik denk wel dat dit volledig nieuw is voor marketeers,

Inderdaad.

Zelf heb ik eens een kritische post geschreven omtrent de standaard herstellingsdienst voor htc-smartphones en deze staat nu op een 2de plaats in de zoekresultaten (google.be: eurotwice) voor dit bedrijf en de stats blijven oplopen voor deze oude blogpost.

Ik ben benieuwd of ik er ooit nog iets van ga horen...