Alles wordt gratis

Het komende decennia staat in het teken van GRATIS. Steeds meer zaken worden gratis aangeboden; je gaat er soms zelfs vanuit dat iets gratis te verkrijgen valt. Denk aan E-mail, Google Wave, Weblog-software en OpenSource.

Stappenteller
Ook producten worden steeds goedkoper en zelfs gratis weggegeven bij andere producten. Een mooi voorbeeld is de stappenteller die 5 jaar geleden nog voor 40 euri over de toonbank ging. Tegenwoordig krijg je een stappenteller gratis bij een pakje boter.

Gratis
Als iets gratis is, is er altijd een derde partij betrokken die hiervoor betaald. Deze is niet altijd zichtbaar. Enkele voorbeelden:

  • Alles van Google (Gmail, Wave, Blogger, Webmaster, etc.)
    Alles wordt betaald door de advertenties (adsense) en andere 3rd parties. Daarnaast is inzage in het klikgedrag interessant
  • Foto-diensten, zoals Flickr, Picassa of Photobucket
    Deze dienst wordt volledig betaald door de personen die meer dan de benodigde schijfruimte hebben
Duidelijk is dat dit soort constructies steeds vaker voor gaan komen op het web, maar ook in de 'normale' wereld. Een derde partij betaalt het product; hiervoor krijgen ze wel iets voor terug.

Privacy
Wel een heikel punt gaat worden dat we steeds meer privacy gaan inleveren voor het -bijna- gratis gebruiken of ontvangen van producten. Een van de discussies die ik in 2010 zie ontstaan is het vrijgeven van je GPS-positie door middel van je GSM. Ook hier zullen steeds meer gratis producten aan gekoppeld worden, zodat steeds meer mensen deze stap gaan maken. Hier kan bijvoorbeeld aan verdiend worden door lokale advertenties te pushen: bijv. een aanbieding van de Etos waar je 100m vandaan bent.

Gratis vs. privacy: de discussie van 2010!


gerelateerde blogs met thumbnail

De vraag is wat de definitie van gratis is.
Mee eens, tegenwoordig worden veel zaken aangeboden waar niet betaald voor hoeft te worden. Maar is dat gratis? Voor de diensten van Google hoeft men niet te betalen in valuta, maar wel in data! Neem Gmail als voorbeeld; Google 'leest' je email, de advertenties aan de rechterkant (adsense) is hier een voorbeeld van.
Daarnaast vraag ik mij af wat er met mijn data gaat gebeuren. Kortom: gratis is een relatief begrip dat niet direct te associëren valt met een 0 bedrag aan valuta. Het betaalmiddel is anders geworden, maar het is niet gratis!
Alles heeft z'n prijs, voor niets gaat de zon op. Achter alles zit een strategie om de investering terug te verdienen. En tegenwoordig is dat niet meer direct in keiharde valuta, maar veel vaker in andere zaken.

gravatar

Je levert inderdaad een stuk privacy in voor gratis producten of services. Dit is wat ook de discussie gaat worden (of is dit het al?) de komende jaren.

Mee eens, je noemde het al in je artikel.
Ik wilde het echter nog even benadrukken.
Betaal je met valuta of met data?
Inderdaad dè hamvraag voor de komende tijd.
Leuke site trouwens!