Twitter voor bedrijven heet Yammer

Natuurlijk is Twitter een nieuw medium en wil je als bedrijf ook meedoen met deze Trend in je Enterprise 2.0 strategie. Hiermee zorg je voor teambuilding, feel-good en informatiedeling. Wat wil je nog meer?

Twitter
Om dan meteen het tool Twitter te gebruiken binnen je bedrijf neemt natuurlijk enorme risico's met zich mee. De hele wereld kan meegenieten van je tweets en je wilt niet dat -per ongeluk of expres- de concurrentie meeleest. Twitter is dan ook meteen exit voor gebruik binnen bedrijven.

Autorisatie
Wat je zoekt is een tool dat Twitter-functionaliteit heeft en de mogelijkheid om de informatie alleen te delen binnen je organisatie. Daarnaast moet het ook mogelijk zijn om ex-werknemers uit deze groep te kunnen verwijderen.
Geen weblog en forum
Natuurlijk kun je er voor kiezen om je medewerkers de mogelijkheid te geven te bloggen of mee te doen met discussie op een forum. Echter, hier zul je merken dat maar 0,5% tot 1% van de medewerkers hier actief (bloggen of reageren) iets mee doet. Met Twitter zal dit percentage een stuk hoger liggen, aangezien de drempel laag is om mee te doen.

Yammer
Ik werk nu al een half jaar met het tool Yammer en ben hier zeer tevreden mee. Qua interface verslaat het Twitter met gemak; ontstaan er discussies (replies), dan worden deze mooi onder elkaar geplaatst. Alleen medewerkers met een e-mailadres van een bepaald domein kunnen meedoen (bijv. ns.nl). Via dit mailadres worden ze ook (dagelijks) op de hoogte gehouden van nieuwe yammers (in plaats van tweets). Gaat iemand weg uit je organisatie, dan is het mogelijk deze persoon te verwijderen uit de lijst. Yammer heeft een plek in de Enterprise 2.0 strategie.


gerelateerde blogs met thumbnail

Wellicht een leuk event:

Een Round Table sessie waarin je met een klein groepje business managers (geen consultants) van gedachten kunt wisselen over Enterprise Social Media: Het gebruik van sociale tools en -netwerken binnen de organisatie. KLM, USG People, NS, DSM en Gem. Amsterdam hebben zich al aangemeld.

Over dit onderwerp wordt veel gepraat, getwittert en geblogd. In deze sessie zal Martin Reeves van Shell concrete ervaringen, lessons learned en statistieken delen en zal expert Daniel McPherson een overzicht geven. Martin en Daniel, je mede-deelnemers en jijzelf zullen ervoor zorgen dat jij met concrete next steps en learnings voor je eigen organisatie huiswaarts zult gaan.

Zie verder:
http://www.rapidcircle.com/news/archive/event_enterprise_social_media_ervaringen_en_lessons_learned_van_shell.html

interesse? wilco.turnhout@rapidcircle.com