Recensie "Handboek Communities"

Ik volg Erwin Blom al dik een jaar via RSS en via Twitter. Ooit werkzaam bij de VPRO (afdeling Digitaal) en nu mede-eigenaar van de The Crowds. Erwin Blom is de schrijver van het boek 'Handboek Communities', die ingaat op het gebruik van social media.

Boek


Wat ook interessant is dat dit boek juist aandacht heeft gekregen via social media. Volgers van Erwin Blom waren al maanden lang op de hoogte van het feit dat deze maand een boek zou verschijnen over Communities. Via Twitter hield Erwin iedereen op de hoogte van zijn vorderingen. Hierdoor is een (kleine) hype ontstaan rond de uitgifte van zijn boek. Social Media is hiervoor tegenwoordig het ultieme middel om een hype te creƫren.

Gratis PDF
Het boek is wel uitgegeven via de regulieren uitgeverskanalen, waardoor het boek gewoon te koop is in de boekhandel. Het boek is ook nog verkrijgbaar als gratis PDF. Gefinancieerd door advertenties in deze gratis PDF-versie is dit een nieuw aangewende inkomensbron.

Inhoud boek
Het boek zelf lees je in 2-3 uur gemakkelijk uit; het is goed geschreven en de opbouw van het onderwerp is prima. Wel is duidelijk dat het handboek geen duidelijk format kan geven voor succes. Elk social media traject staat op zichzelf en is uniek. Leuk is het om te lezen hoe verschillende bedrijven gebruik hebben gemaakt van social media; elk met een andere invalshoek. Hierdoor wordt social media wel tastbaar gemaakt.

Checklists
Mede door de checklists die in het boek staan, kan dit gezien worden als een handboek om social media in te zetten. Voor de doorgewinterde professional is er weinig nieuws onder de zon, voor de beginnende en gemiddelde social media gebruiker is dit boek zeker aan te raden en geschikt als december kado!

Lange adem
Wel wordt duidelijk gemaakt in het boek dat je een lange adem nodig hebt en de motivatie van de mensen achter het medium belangrijker is dan het geld dat je hiermee gaat verdienen. Dit is de meest gemaakte fout door bedrijven.

Voorbeelden
Drie belangrijke checklists voor mij persoonlijk geven een indruk van de inhoud.

Wat wil je bereiken als bedrijf met social media?
  • Contact
    Aanhalen van de band
  • Cocreatie
    Samen content maken
  • Samenwerken
    Collaboration
  • Innovatie
    Vraag aan de klant wat ze precies willen of laat ze meedenken
  • Geld
    Het zou leuk zijn als je community ook nog (indirect) geld in het laatje brengt
Hoe krijg je het publiek actief?
  • Contact
    Het vinden van gelijkgestemden
  • Expressie
    Jezelf laten zien
  • Krachtenbundeling
    Samen iets ontwikkelen
  • Reputatie
    Laat zien wat je kunt en word een autoriteit
  • Beloning
    Kado's, privilege, etc.
Drietrapsraket social media:
  • Alleen (actieve bezoeker)
    Iemand die meedoet moet zelf voordeel behalen
  • Samen (actieve bezoeker)
    Door te delen kun je ook anderen op weg helpen
  • De rest (passieve bezoeker) 
    Kwaliteit zal verbeteren van je community


gerelateerde blogs met thumbnail

Interessant boek inderdaad. Ik had hem ook al gedownload. Binnenkort maar eens lezen.