Persona vs. PINO


Op grote beurzen (evenementen) staat vaak een standhouder graag iedereen te woord. Iedere voorbijganger wil hij/zij aanspreken om een product te promoten. Deze strategie zorgt ervoor dat je te veel aandacht geeft aan de verkeerde voorbijgangers. Op het moment dat jij als standhouder praat met een net afgestudeerde student, komt een belangrijke klant voorbij lopen, die op dat moment gemist wordt. Niet erg handig!

Wat heeft dit met persona's te maken?

Beurs
Op grote beurzen kun je ook een indeling moeten maken van verschillende type klanten. Een simpele indeling die vaak gebruikt wordt is:
  • PINO (Potentieel Interessant Nieuw Object)
    Deze personen zijn nog geen klant van je en kunnen dit potentieel worden. Voor dit type (persona) moet je andere informatie geven en op een andere manier behandelen. De verkoper is het type persoon van de 'snelle jongen'.
  • Klanten
    Je huidige klantenbestand is goud waard; ook op een beurs. Nodig deze klanten uit om op een specifieke tijd langs te komen, zodat je tijd hebt om het gesprek aan te gaan. Klanten willen aandacht zodat ze de volgende keer je de opdracht kunnen gunnen.
    De verkoper is wat rustiger van aard en kan goed intermenselijk contact onderhouden.
Resources
Door deze verschillende persona's met verschillende resources (verkopers) uit te rusten, is het mogelijk om heel gericht aandacht te geven aan deze personen, zonder uitglijders te maken (je eigen klanten vergeten). Door deze wijze toe te passen, kun je de conversie vergroten op de beurs met 20-30%. Zeker de moeite waard dus!

Website
Op een website moet deze gedachte ook gelden. Verschillende personen met verschillende doelstellingen moeten gericht aandacht krijgen.


gerelateerde blogs met thumbnail