Social media en de DSB Bank

De val van DSB Bank heeft een paar oorzaken:

  • Natuurlijk de kredietcrisis.
    Hierdoor hebben klanten problemen gekregen met haar betalingen


  • "Ongeoorloofde" producten
    DSB verstrekte oa. leningen aan klanten die niet kredietwaardig blijken te zijn. Daarnaast loopt er een onderzoek naar de inhoud van de producten; zijn deze wel rechtmatig?

Vertrouwen
Zeker in deze tijd is vertrouwen in je product en bedrijf essentieel voor je voortbestaan. Door bovenstaande oorzaken werd het vertrouwen ondermijnd. Drie jaar geleden zou dit nooit voldoende zijn geweest om een bank te laten vallen. De aanwezigheid van Social Media heeft het laatste zetje gegeven in een recordtijd.

Hoe werkt dit?
Het proces uiteengerafeld:
  • "gedupeerden" van DSB kunnen elkaar makkelijk vinden (via fora, weblogs, etc), kunnen gezamenlijk een mening vormen en kunnen zich als blok tegen DSB keren.
  • tevens kan deze groep de media makkelijker vinden en omgekeerd (ook via de social media, oa. Twitter)
  • heel Nederland kan deze discussies volgen en een mening vormen (geenstijl.nl)
  • dit veroorzaakt een verlaagd vertrouwen in het product en het merk.
  • Pieter Lakeman deed een oproep op 1 oktober om geld van de DSB bank te halen en op deze wijze de bank binnen korte tijd technisch failliet te laten verklaren.
  • op het nieuws en in de social media wordt dit bericht klakkeloos overgenomen en het vertrouwen in het product is verdwenen.
  • indien het vertrouwen in een bank is verdwenen, halen klanten hun geld er ook daadwerkelijk af. De oproep van Pieter Lakeman is het startschot geweest.
  • in anderhalve week is 600 miljoen euro opgenomen. DSB wordt onder curatele geplaatst en -waarschijnlijk- failliet verklaard
Wat leer je hieruit?
Als bedrijf moet je steeds meer rekening houden met Social Media. Iets in de doofpot stoppen kan niet meer. Dit betekent dat je transparant moet communiceren: communiceer op tijd en communiceer de juiste informatie (zo veel mogelijk). Hierdoor blijf je het vertrouwen houden in je bedrijf en producten.

DSB
DSB communiceerde niet of te laat. Daarnaast communiceerde ze niet genoeg, waardoor de Social Media en de pers de open eindjes zelf gingen invullen. Dodelijk!


gerelateerde blogs met thumbnail