Personas gebruiken

Er is geen gemiddelde bezoeker.

Projectmanagers van internetprojecten denken vaak dat elke bezoeker op dezelfde manier denkt en gedraagt op de website. Hierdoor krijg je matige en ongeïnspireerde interactie met de gebruiker en dus ook slechte conversie-resultaten.

Verschillende strategieën
Bezoekers hebben verschillende strategieën om hun doel te bereiken, onderzoek te doen naar producten, tijd in te delen en beslissingen te nemen. Het concept om de gemiddelde gebruiker te nemen als leidraad maakt het onmogelijk om een algemeen proces in gang te zetten om bezoekers te overtuigen dat ze -uiteindelijk- een product moeten kopen.

Aansprekende website
Het enige aspect dat de gemiddelde bezoeker zal doen weggaan van je website, indien de website niet aanspreekt, niet begrijpt wat de bezoeker wil of op een andere manier geen waarde (=bijv. informatie) geeft. Ze zullen met grote getallen weglopen en nooit meer terugkomen!

Als je dit begrijpt, zul je je website op deze variaties moeten aanpassen. Het is niet voldoende om het design van de website af te stemmen op doelgroepen (zoals bij direct marketing). Je zult een heldere strategie moeten ontwikkelen om zo persoonlijk mogelijk (=face-to-face) te verkopen in een onpersoonlijke medium.

Personas
Een belangrijk stuk in deze ontdekkingsfase is het identificeren van personas; verzonnen karakters die je koperspubliek vertegenwoordigen. Gebruik deze volledig verzonnen individuen om:

  • klikpaden te plannen en 
  • overtuigende scenario's op het web te maken. 
Deze scenarios kunnen we dan benadrukken in een wireframe, een pagina-layout met alleen draden. Het grafisch ontwerp blijft nog achterwege.

Juiste informatie
Dit geïntegreerde en gedetailleerde niveau van plannen geeft verschillende personas de mogelijkheid om kritische sales-pagina's te bezoeken en de zoektocht van deze personas beter te ondersteunen. Geef ze op het juiste moment de juiste informatie (of iets anders waardevols) waar ze, in hun koopproces, naar op zoek zijn. Dat kan ook een inschrijving zijn van een nieuwsbrief of een PDF waarin uitgelegd staat wat precies de mogelijkheden zijn van een wasmachine.

Ongeveer drie tot zeven personas zijn benodigd, afhankelijk van je kennis van de bezoekers van je site. Dit kunnen demografische, psychografische en topologische gegevens (en zelfs online gedrag) zijn in relatie met de manier waarop producten gekocht worden voor jouw markt niche.
  • Demografisch.
    Welke attributen behoren tot jouw publiek?
  • Psychografisch.
    Wat zijn de psychologische dimensies tijdens het koopproces?
  • Topologisch.
    Hoe bepaalt jouw business het koopgedrag, maar ook op demografisch en psychografisch vlak voor je publiek?
Persuasieve systemen
Als we personas ontwikkelen voor persuasieve systemen, zijn we allereerst geinteresseerd in:
  • het begrijpelijk maken hoe de relatie ontstaat tussen koper en verkoper, 
  • hoe iemand informatie verzameld, 
  • hoe ze beslissingen nemen, 
  • wat voor taalgebruik gebruiken ze en 
  • op welke manier ze koop gestalte willen doen. 
Dit zijn de belangrijkste factoren waarop iedereen wordt beïnvloed en op welke manier we naar prospects moeten kijken. Om een relatie op te kunnen bouwen dien je op het juiste manier de juiste informatie in de juiste manier te laten zien.

Meer weten over Persuasion Architecture: What is Persuasion Architecture?


gerelateerde blogs met thumbnail

Goed en duidelijk artikel!

Het is altijd onvoorspelbaar wat bezoekers doen, ga inderdaad uit van zoveel mogelijk opties.

@Freakenstein,

Hoe kan dit artikel nu duidelijk zijn? Mensen denk dat personas nu 'verzonnen' persoonlijkheden zijn, terwijl er heel erg veel onderzoek en werk achter zit. Samen met dit artikel moet je opzoek gaan naar het Insight-profiel. Als je dat gevonden en gelezen hebt snap je pas wat er daadwerkelijk mee bedoeld wordt.

Gr.

gravatar

Goede opmerking! Hier vertel ik ook wat meer over op Persoonlijkheden op je website waar dit ook aan de orde komt.

Het belang van personas is dat je out-of-the-box gaat denken en je verplaatst in je potentiele bezoeker; hierdoor kun je de website aanpassen aan de klantprocessen van de persona. Natuurlijk zul je deze moeten combineren met de persoonlijkheid!