Belonen en straffen verhoogt de conversie

Op welke wijze kun je een bezoeker van je website motiveren om over te gaan tot koop?
Er zijn twee varianten:

  • verlangen naar beloning
  • angst voor straf
Dit klinkt nogal serieus. Eigenlijk beloon je de klant door te gaan bewegen en straf je de klant indien deze niet beweegt.

Verlangen naar beloning
Iedereen heeft het verlangen iets te veroveren of een beloning te krijgen. Dit kunnen natuurlijk objecten zijn, maar ook emotionele aspecten kunnen een rol spelen (denk aan het kopen van de nieuwste mode).

Angst voor straf
De angst om gekwetst te worden, of misschien erger, iets kwijt te raken, zet mensen ook in beweging. Mensen willen zelfstandig beslissingen kunnen nemen. Indien dit ondermijnt wordt, gaan mensen ook acteren: ze komen in beweging. 
Logisch dat kortingen maar voor een bepaalde tijd gelden en bij een advertentie staat dat er nog maar 100 artikelen in het magazijn liggen (op=op). Bedrijven ondermijnen het gevoel van het verliezen van deze controle!

Bouw
Tijdens het bouwen van een website moet continue rekening gehouden te worden welke van de twee motivaties je gaat gebruiken. De tweede werkt over het algemeen het best.


gerelateerde blogs met thumbnail