Verhogen van de klantgerichtheid

De meeste bedrijven hebben klantgerichtheid wel in het vizier, maar zijn hier niet continue mee bezig. Toch kan het verhogen van de klantgerichtheid de omzet van je online product enorm verbeteren.

Werkproces naar klantproces
Vaak zijn websites in het geheel afgestemd op de interne werkprocessen van een bedrijf. Dit is natuurlijk erg gemakkelijk, maar beter is om je interne werkprocessen aan te passen aan de klantprocessen. In ieder geval moet de klant geen last hebben van deze interne werkprocessen.

Personas
Een persona is een denkbeeldig figuur, met foto en karakteristieken, zoals leeftijd, gezinssituatie, begrip van Internet, wat voor type klant, etc. Maak drie tot vier van deze personas en probeer de website zo in te richten dat deze is afgestemd op deze klanten.

Aansluiting op interne werkprocessen
Natuurlijk moeten de klantprocessen aansluiten op de werkprocessen. In het begin zal dit wat aanpassing vragen. Daarna is het zaak de interne werkprocessen aan te passen aan de nieuwe situatie.

Wil je meer weten over het verhogen van klantgerichtheid, dan kun je je bijvoorbeeld abonneren op de nieuwsbrief van Klant2Top.


gerelateerde blogs met thumbnail