Self-service via telefonie

Heb je net de online versie van een self-service opgeleverd, krijg je de vraag of dezelfde self-service ook via het kanaal Telefonie wordt aangeboden.

Tja, dat wordt weer lastig...weer opnieuw een project opzetten en de functionaliteit opnieuw bouwen. En dan loop je ook nog tegen dubbel onderhoud aan: als de online-kant verandert, moet je de telefonie-kant ook aanpassen. Lastig!

Niet dus!
Gisteren heb ik een presentatie gekregen van DialogsUnlimited over de mogelijkheden van telefonie en spraakherkenning. Tijdens deze presentatie werd via een demo duidelijk dat met ImmediateDialogs een schil over de webapplicatie gelegd kan worden. Hun software praat als het ware tegen de webpagina('s) aan. Qua concept lijkt het een beetje op het ouderwetse screen-scraping.

Configureren
Binnen een dag is het mogelijk om dezelfde functionaliteit ook via het kanaal Telefonie aan te bieden. Dit is echt ongelooflijk snel. Wel maak je dan nog gebruik van Text2Speech-technologie, waarbij de stem redelijk klinkt.

Dit kun je nog verbeteren door zelf opnames (WAV) te maken en deze te koppelen aan de te spreken teksten. Hiermee lever je een hele mooie oplossing aan voor de consument die niet via het web kan communiceren. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor de mensen die in de auto zitten en willen weten hoe laat hun vliegtuig vertrekt en geen toegang hebben tot Internet.

Computers
Praten tegen computers is in Nederland nog niet geaccepteerd. In de USA is dit daarentegen zeer normaal en de verwachting is dat de komende 2 jaar ook in Nederland gaat gebeuren.

Self-service via telefonie is na het kanaal Internet het volgende kanaal dat aangeboden gaat worden.


gerelateerde blogs met thumbnail