Internet Marketing in de leisure branche

Afgelopen vrijdag een goede brain-borrel gehad met goede vrienden van mij in hartje Amsterdam over oa. Internet Marketing in de leisure branche. Zij gaven terecht aan dat alleen de grote jongens (zoals bijv. KLM of CenterParcs) tijd, geld en kennis hebben om hun webproduct goed neer te zetten. De meeste bedrijven die zich begeven in de leisure branche zijn gewoon MKB.

Trukendoos
Daarnaast is het lastig om een goede cursus te vinden op het gebied van Internet Marketing. De meeste cursussen zijn gebaseerd op trucjes:

  • hoe kan ik mijn website aanpassen, zodat deze beter vindbaar wordt in de zoekmachines?
  • met welke applicatie maak ik een goede webshop?
  • hoe gebruik ik Google Analytics

Er zijn weinig cursussen op dit gebied die verder gaan:

  • website aanpassen aan klantprocessen
  • praktijkvoorbeelden in de leisure branche
  • psychologie van je potentiele koper (hoe verhoog je de conversie?)

Ik vermoed dat veel MKB-bedrijven in de leisure-branche te weinig aandacht besteden aan Internet Marketing, omdat de investering in de kennis en uitvoering te groot is. Dit is jammer, aangezien met weinig moeite veel waarde toegevoegd kan worden aan je bedrijf. Nu nog de juiste cursus vinden...


gerelateerde blogs met thumbnail

Ben het niet eens met je laatste punt: Psychologie van je klant kan je zeker krijgen. Basisboek psychologie kan je al indirect toepassen.

3 manieren om op iemand in te spelen:
Hoofd, Hart, Handen. Een basispsychologie boek kan je zeker indirect toepassen

gravatar

Maar de psychologie-kant zie ik bijna niet terug in internet marketing cursussen...

Natuurlijk kun je zelf psychologie-boeken kopen. Een goed NLP-boek is natuurlijk zeer waardevol!

in de reisbranche liggen nog vele kansen ter verbetering van toepassing van online marketingactiviteiten. Vaak worden vooral de zogenaamde hypes achternagelopen zonder dat daar een gestructureerd beleid, visie & strategie achter zit.

Internetmarketing wordt veelal nog niet genoeg geintegreerd in alle productelementen en marketinginstrumenten.

het product in de reisbranche is namelijk complex met vele actoren, het betreft een beleving (geen fysiek product), samen met een complexe keten het geen wat succesvolle internetmarketing voor de reisbranche extra moeilijk maakt.Voor de internetklant is het een weloverwogen koopbeslissing (geen impulse aankoop) daar er gemiddeld circa 13 reissites worden vergeleken en het aankoopproces een lange tijd in beslag neemt (gemiddeld 30 dagen)

kortom er is een verandering nodig in de Totaalmarketing

inge g.

Ik denk dat de aandacht er wel is, het schort nog aan een stukje opvoeding, complexiteit van het product in relatie tot de aankoop-cyclus en het feit dat er zoals vaker in cycli, de innovators/grote bedrijven er met kop en schouders bovenuit steken, waardoor de rest beneden de maat lijkt.