Doelstellingen intranet - deel 1

Dit is het eerste deel dat gaat over het inrichten van een professioneel intranet:

Doelstellingen intranet
De volgende principes gebruik ik altijd bij het inrichten van het intranet:
  • De medewerker kan op het intranet snel informatie vinden
    DE killerapp op het intranet. Naast het vinden van informatie is het vinden van de juiste persoon een steeds belangrijkere functionaliteit aan het worden. Bij IBM is, aangezien het om veel kenniswerkers gaat, het snel vinden van de juiste persoon met de juiste expertise enorm belangrijk.
    Naast een goede zoekmachine en de juiste inrichting hiervan, is ook het filteren van informatie enorm belangrijk: corporate informatie is belangrijker (lees: kun je meer vertrouwen) dan informatie die door medewerkers zelf zijn geplaatst.
  • Digitaal Samenwerken (Collaboration) via intranet moet goed ingericht zijn. Dit lijkt gemakkelijker dan het is. Begin simpel met het delen van -levende- documenten, daarna uitbreiden met workflow, agenda sharing, etc.
  • Wees proactief met het verstrekken van nieuws, werk- en procesgerelateerde informatie
    Een goede, regelmatige, liefst gepersonaliseerde stroom van informatie voor een medewerker is essentieel voor het werk en te ondersteuning van de werkprocessen. Ook belangrijk voor het verstevigen van de band met het bedrijf
  • Delen/vasthouden van kennis (Web 2.0): kennismanagement
    Werken verandert. Steeds meer wordt van de medewerker verwacht dat hij/zij op hoger niveau acteert en kennis heeft van de bedrijfs- en klantprocessen. Ook het delen van ervaring wordt steeds belangrijker voor het goed functioneren van de medewerker
  • Richt een goede beheerorganisatie in
    Essentieel. Naast BISL, ITIL, etc. voor het inrichten van oa. gebruikersondersteuning, change- en incidentmanagement is een goede -kleine- (eind)redactie een voorwaarde voor het goede gebruik van het intranet. Inderdaad zijn regels onderdeel van dit pakket, maar niet een voorwaarde.
  • CreĆ«er een hogere betrokkenheid van de medewerker voor het intranet
    Je zult versteld staan van het hoge percentage medewerkers dat niet of onjuist gebruik maakt van het intranet. Veelal is dit onbekendheid of onduidelijkheid van de inrichting van het intranet. Dit is een onderdeel dat vooral aan de oudere medewerker uitgelegd moet worden.
    Ook zul je onderwerpen moeten hebben die medewerkers dagelijks naar het intranet trekt. Een weblog van de RvB of een forum kan hier toe bijdragen. Ook het weer of verkeersinformatie kan dit bewerkstelligen.
  • Uniformiteit intranet websites
    Alle interne websites moeten dezelfde manier van navigeren hebben en dezelfde look-and-feel. Oude sites die bijvoorbeeld met FrontPage gemaakt zijn, dienen te worden vervangen. De tijd van amateurisme is voorbij!
    Uniformiteit geeft ook vertrouwen aan de informatie die wordt aangeboden
  • Werkopdrachten via intranet
    Dit is waarschijnlijk voor veel bedrijven toekomstmuziek. Alle werkprocessen dienen uiteindelijk aangesloten te worden aan het intranet, het liefst op de homepage. Als de medewerker 's ochtends het intranet opent, is meteen duidelijk wat de medewerker dezelfde dag moet doen. Dit kan een telefoontje met de leverancier zijn, een document dat geaccordeerd moet worden, een artikel dat geschreven moet worden voor een externe nieuwsbrief, etc.
Morgen deel 2: Wat is noodzakelijk voor een goedwerkend intranet?


gerelateerde blogs met thumbnail