Wat is Behavioral Targeting?

Behavioral Targeting is meer dan het presenteren van gepersonaliseerde advertenties. Deze vorm van Behavioral Targeting is sinds 2001 bekend. Tegenwoordig gaat Behavioral Targeting een stuk verder. 

Hoe werkt Behavioral Targeting?

Er zijn verschillende technieken bekend, maar de volgende techniek geeft toch de maximale mogelijkheden om Behavioral Targeting goed in te voeren:
  • Het systeem scant continue alle webpagina's en slaat deze informatie op in het systeem
  • Aan deze pagina's worden automatisch sleutelwoorden gehangen. Deze sleutelwoorden geven goed aan waar de pagina over gaat. Het aantal sleutelwoorden kan hoger zijn dan 20. Ook synoniemen worden meegenomen
  • Indien een bezoeker op een pagina komt, wordt een profiel opgebouwd aan de hand van deze sleutelwoorden. Bij elke pageview verandert de weging van deze sleutelwoorden en krijgt elke bezoeker een uniek profiel dat bij elke pageview wijzigt
  • Het systeem matched dit profiel met andere profielen en weet welke webpagina's andere bezoekers met ongeveer het gelijke profiel hebben bezocht. Deze informatie wordt/kan dan getoond worden
Voor de mogelijkheden van Behavioral Targeting is de volgende presentatie beschikbaar:


gerelateerde blogs met thumbnail

gaat dit niet ten koste van een van de krachten van internet? n.l. het niet-relevante info meekrijgen? of is iedereen ineens gericht gaan surfen?

gravatar

Wat er gebeurt is dat informatie die belangrijk is voor jouw profiel eerder wordt gepresenteerd. Hierdoor krijg je met minder kliks meer resultaat.
Ook betekent het dat indien jouw surfgedrag verandert, de informatie met zich mee verandert.