Waarom verlaten bezoekers je website?

Het is normaal dat een gedeelte van je bezoekers per ongeluk op je website terecht komt, hier niets te zoeken heeft en deze weer snel verlaat.

Veel erger is het als een potentiele koper van je producten terecht komt op je website en wegrent omdat er zaken niet goed geregeld zijn op je website.

Wat jaagt een bezoeker weg?
Je hebt hier veel invloed op! Enkele voorbeelden:

  • Onduidelijkheid product
    Als de homepage niet duidelijk kan vertellen welke producten verkocht worden en waarom ze deze producten bij jou moeten kopen en hoe ze dit moeten doen, dan kan dit een reden zijn dat de bezoeker de site verlaat. De belangrijke producten(lijn) moet zichtbaar zijn, het liefst aan de bovenkant van de pagina
  • Geen plaatjes
    Als op een E-commerce homepage geen plaatjes staan van de meest verkochte producten, verkwansel je de mogelijkheid om geld te verdienen aan een bezoek. Erger, als een bezoeker op zoek is naar dit product en deze niet binnen een paar seconden kan vinden, dan kan het zo zijn dat ze niet naar de productpagina gaan waar dit product wel staat.
  • Geen contact informatie
    Zelfs op de homepage moet het duidelijk zijn op welke manier contact gemaakt kan worden met de service-afdeling, hoe je je kunt registreren voor een nieuwsbrief of hoe je artikelen kunt toevoegen aan een winkelmandje. Als de bezoeker niet snel kan achterhalen op welke manier ze contact kunnen krijgen, zullen ze weg gaan. De bezoeker vertrouwt uw organisatie niet meer. Dus: duidelijk (een link naar) telefoonnummer, registratie en contactformulier op de homepage plaatsen.
  • Te veel navigatiemogelijkheden
    Indien de navigatie veel uitklopmenu's bevat, is het op het oog lastig te achterhalen wat echt belangrijk is op de webpagina. Bezoekers zouden deze informatie kunnen missen waar ze eigenlijk naar op zoek waren. Probeer de navigatie klein te houden; probeer dit met subsites op te lossen voor specifieke productgroepen, etc.
  • Onduidelijke navigatie
    Logisch. Indien de navigatie wazig is, moet de bezoeker gokken waar de informatie staat. Indien deze informatie niet wordt gevonden verlaten ze de website.
  • Niet gecommuniceerd vertrouwen
    Als de bezoeker jouw bedrijf niet kan vertrouwen, komt deze niet binnen. De homepage moet autoriteit, vertrouwen en geloofwaardigheid uitstralen. Als content oud is of onjuist, er onprofessioneel uitziet of het taalgebruik te wensen overlaat, dan doe je het niet goed. Een goede contentbeheerorganisatie is goud waard.


gerelateerde blogs met thumbnail