Hoe maak je een goede landingspagina?

Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is de eerste pagina waarop een bezoeker terecht komt als deze na een klik op een online advertentie (of via een zoekmachine) op je website komt. Deze landingspagina heeft een ander doel dan je normale website en moet ook als dusdanig worden opgemaakt. Mooie vergelijking is de digitale nieuwsbrief, waarbij dezelfde regels gelden.
Een landingspagina kan de conversie enorm verhogen.

Regels voor een landingspagina
Een goede landingspagina voldoet aan de volgende eisen:

  • bevat meer informatie over de advertentie
  • kan aleen via deze advertentie bereikt worden
  • AIDA model: moet de bezoeker aanzetten tot actie
  • geen (linker)navigatie; topnavigatie mag wel
  • moet snel te lezen zijn (binnen een paar seconden)
  • voor belangrijke info hoeft niet gescrolled te worden
  • gebruik groter lettertype dan rest van de site
  • verhoog vertrouwen van bezoekers door: logo's, awards, telefoonnummers (contact)
  • op zich zelf staand
Wat zet je op je landingspagina?
Natuurlijk het AIDA-model:
  • Attention: door juiste titel en fotogebruik (liefst met personen)
  • Interest: geef aan wat de positieve aspecten zijn van het product of service
  • Desire: wat zijn de voordelen van dit product/service (goedkoper, minder zorgen, sneller, etc.)
  • Action: geef de mogelijkheid om order te doen of om meer informatie te verkrijgen/aan te vragen

Vaak gemaakte fouten
Op een landingspagina wordt vaak dezelfde fouten gemaakt:

  • niet getest; testen leidt tot een betere landingspagin
  • te veel tekst op landingspagina
  • slecht leesbaar; klein lettertype
  • toch linkernavigatie van reguliere website
  • geen foto (met personen)
  • identiek aan huisstijl; landingspagina's mogen (beperkt) afwijken van de huisstijl


gerelateerde blogs met thumbnail

ow, ik dacht door een wei-land aan te leggen, daar landen ze tegenwoordig ook ;)