Google beantwoordt lastige vragen

Wist je dat Google 200 variabelen gebruikt om te bepalen hoe je website geranked wordt? Het afgelopen jaar heeft Google 245 keer zijn ranking algoritme veranderd (meer dan 1 keer per werkdag).

Afgelopen 20 oktober, Online Webmaster chat met Google
Tijdens deze sessie kon aan Google lastige maar belangrijke vragen gesteld. Google antwoordde, tot veler verbazing, bijna op alle antwoorden. Hieronder zijn een paar vragen en antwoorden vertaald.

  • Q: Als mijn website heel veel pagina's bevat, moet ik dan elke URL in mijn XML Sitemap plaatsen? Zo niet, hoe moet ik dan mijn XML Sitemap opmaken?
    Google Antwoord: Je mag altijd de XML Sitemap gebruiken om al je pagina's te vermelden, daar is 'ie voor. Echter, als je veel verschillende URL's hebt met dezelfde content hebt, dan kun je er voor kiezen om de favoriete URL in je XML Sitemap te plaatsen
    Siggy commentaar: Als je wilt dat alle pagina's worden opgenomen in Google, dan moet je alle pagina's in de XML sitemap plaatsen
  • Q: Om een hogere ranking te krijgen was het voorheen nodig om je artikelen aan te melden bij een Artikel Directory (als ze voor 40-60% uniek waren). Sinds een half jaar lijkt dit niet meer het geval. Betekent dit dat de waarde van Artikel Websites is gedevalueerd?
    Google Antwoord: Zoals ik er tegen aan kijk, is niet elke Directory Site van hoge kwaliteit. Soms zie je enorm veel artikelen die gewoon gekopieerd zijn en is het lastig om het originele artikel te vinden. De gebruikerservaring van deze artikel directory websites zijn meestal slecht. Bezoekers hebben dan een slechte ervaring. Als je denkt dat je de ranking kan verhogen door je artikelen toe te voegen aan een Artikel Directory, dan zou ik daar niet mee beginnen. Het is beter om een reputatie op te bouwen, voordat je artikelen gaat submitten.
    Siggy commentaar: Het gebruik van artikel directories is niet slecht, zolang het onderdeel is van een groter plan
  • Q: Is het naast een XML Sitemap ook slim om een HTML Sitemap op dezelfde site te hebben? Is het slim om een HTML Sitemap te gebruiken?
    Google Antwoord: Een HTML Sitemam kan zoekmachines helpen, speciaal degene die geen gebruik maken van XML Sitemap. Ook de 404 widget in Webmaster Tools gebruikt “/sitemap.htm” en soortgelijke bestanden om gebruikers te helpen om content te vinden. Dus ja, ik zou aanraden om een HTML Sitemap te gebruiken, maar ik zou me focussen op de bezoeker in plaats van de zoekmachine
    Siggy commentaar: JA. We moeten beide Sitemaps gebruiken
  • Q: Hoeveel gewicht wordt gegeven aan links die op een social network website of blog staan?
    Google Antwoord: Ik zou Social Sites en blogs hetzelfde behandelen als elke andere website
    Siggy commentaar: Links van Social Sites en blogs hebben hetzelfde gewicht als normale website. Als je dit weet, moet je mee doen in Social Media Marketing!
  • Q: Veel mensen geloven dat, om een goede ranking te krijgen, je 'kwaliteits'-backlinks nodig hebt. Maar hoe belangrijk zijn de keywords in de titel en door je hele website? Is keyword density belangrijk? Wat is het % dat wordt voorgesteld?
    Google Antwoord: Links is één van de factoren die een rol spelen in de ranking van pagina's. We kijken naar on-page en off-page content, dus wat op je pagina staat kan belangrijk zijn voor de ranking. Echter, er is geen ideale 'keyword density'. Je content moet van hoge kwaliteit zijn en geschreven voor bezoekers/gebruikers. Als je probeert te schrijven voor zoekmachines kan de taal onnatuurlijk worden, wat meer kapot kan maken.
    Siggy commentaar: Schrijf eerst voor de gebruikers/bezoekers, daarna moet je optimaliseren voor de zoekmachines. Computers kunnen letters en woorden zien, maar geen emotie of 'slim schrijven'. Goede technische schrijvers weten NIET hoe ze moeten schrijven voor het web.
  • Q: Helpt het je pageranking te verhogen indien je hoog in image searching staat ?
    Google Antwoord: Goed geoptimaliseerde, relevante plaatjes kunnen zeker bijdragen aan het verhogen van traffic, zeker met de introductie van Universal Search, waar we plaatsjes, videos en veel meer mixen in de zoekresultaten. De ranking die je behaalt in Image Search heeft geen invloed op je pagerank. Echter, als we doorgaan met het includen van plaatjes en andere types van content in de zoekresultaten, dan zou het kunnen zijn dat we jouw images ook plaatsen in de normale web zoekresultaten. Denk eraan om je plaatjes op een goede manier te kunnen laten indexeren door zoekmachines
    Siggy commentaar: Alle plaatjes moeten geoptimaliseerd zijn, inclusief bestandsnaam, title en alt-tekst
  • Q: Heeft de laadtijd van je website consequenties voor je pageranking? Zo ja, hoe belangrijk is dit?
    Google Antwoord: Het meest belangrijke is de gebruikerservaring. Als een website snel laadt, zijn de bezoekers 'happy'. Zorg ervoor dat je bezoekers tevreden zijn, ?
    Siggy commentaar: Als je site langzaam laadt, krijg je hiervoor een penalty
  • Q: Is het okay/niet okay om links te verkopen? We krijgen dagelijks aanvragen, we bieden dit niet aan. Soms krijgen we een goede aanvraag en vragen ons af of het toegestaan is om één of twee linken te verkopen, zonder dat dit afbreuk doet aan onze pagerank
    Google Antwoord: Betaalde links die pagerank 'doorgeven' is niet een slim idee
    Siggy commentaar: Als Google er achter komt dat je links verkoop, dan krijg je hiervoor een penalty
Hier is een kleine checklist om hogere pageranking te krijgen in Google
  • Optimaliseer je website tijdens het design en bouw fase (files, images, title tag, robots file, sitemaps, etc.).
  • Schrijf content voor bezoekers en optimaliseer daarna voor de zoekmachines
  • Besteed veel tijd aan social media marketing en blogging. Gebruik deze media om anderen te helpen zodat jij wordt beschouwd als de expert
  • Implementeer een volledig Internet marketing plan.


gerelateerde blogs met thumbnail

Leuk om te lezen maar echt veel nieuws staat er niet in.