Archiveren van je website

Voor de zakelijke markt wordt het archiveren van je website steeds belangrijker. In Amerika geldt deze wet al lang en dat betekent dat iemand een rechtzaak kan aanspannen, waarin hij/zij claimt dat bepaalde informatie op de website heeft gestaan en daaruit recht kan halen. De organisatie moet dit kunnen weerleggen door te kunnen bewijzen dat dit niet het geval is geweest. Dit kan alleen maar met een goede archivering van de website.


ArchiefwetIn Nederland bestaat de archiefwet wel, maar deze is nog niet goed ingeregeld voor het 
digitale verkeer. Het is een grote klus om bijvoorbeeld al het emailverkeer van een grote organisatie (van de laatste 5 jaar!) op te slaan. 

Website
En hoe zit het met je website? Moet je deze ook archiveren? Het wordt oogluikend toegestaan om dit niet te doen, aangezien het nog erg moeilijk is om dit technisch geregeld te krijgen bij alle overheden en bedrijven.

Website in het archief
Het wordt steeds belangrijker om content te archiveren van een website. Enkele vereisten:
  • Vorige versies van pagina's of content moeten herleidbaar zijn
  • Content mag niet zo maar verwijderd worden. Vorige versie van pagina of content zijn dan niet meer herleidbaar. Deze regel geldt alleen als de content (pagina of bijv. artikel) in de afgelopen 5 jaar onderdeel is geweest van de website.
  • Content in de context van de website.
    Dit is de allerlastigste om te kunnen archiveren. Een stuk content kan in samenhang met de website een totaal andere betekenis krijgen. Denk aan de navigatie of gerelateerde content. 
Oplossingen
Voor een goede archivering van je website is het volgende noodzakelijk:
  • Vorige versies
    Via versiebeheer in een goed CMS is dan nog mogelijk om de vorige versies te achterhalen. Dit is de basis voor een goede archivering. 
  • Verwijderen content goed inregelen
    Business Rule in CMS zodat het niet mogelijk is om content te verwijderen die onderdeel is geweest van de website
  • Spideren
    Ook kun je de website continue laten spideren en deze versies opslaan. Samen met versiebeheer is dit -op dit moment- het maximaal haalbare voor de meeste organisaties. Het probleem van spideren is dat het mogelijk is dat een bepaalde pagina voor een korte tijd gepubliceerd is geweest, maar nog niet is gespiderd, voordat deze pagina werd vervangen. Gevolg: een gemiste pagina!
    Een ander nadeel is de hoge frequentie die benodigd is en de beheerbaarheid van deze historische pagina's. Het inbouwen van een trigger in een CMS dat aangeeft welke pagina opnieuw gespiderd moet worden is een goede investering.
    Een goed voorbeeld hiervan is de Telegraaf van 2003 in de Way Back Machine
  • Weergeven van website op willekeurig moment in de tijd
    Dit is dus de ultieme vorm van archiveren. Het is mogelijk voor functioneel beheerders (en misschien klanten?) om na het invullen van datum en tijd door de website te kunnen surfen. Op deze manier heb je elke verandering in content en look-and-feel te pakken, maar wat veel belangrijker is de context waarin een stuk tekst staat.
Rechtzaken
Er zijn nu al een paar rechtzaken geweest waarbij de aanklager aangaf recht te hebben op een dienst of service, omdat deze op de website zou hebben gestaan. Een gemiddeld bedrijf in Nederland heeft op dit moment niet de mogelijkheid om deze aantijging te kunnen weerleggen. Archiveren van je website wordt derhalve steeds belangrijker.


gerelateerde blogs met thumbnail