10 tips om je website te optimaliseren

Ik ben enorm gefascineerd door Persuasion Architecture dat ontwikkeld is door FutureNow; jammer genoeg is er weinig te vinden op dit gebied in Nederland; alleen OrangeValley is de officiele dealer in Nederland. Natuurlijk is het boek "Waiting For Your Cat To Bark" de basis van Persuasion Architecture en is een must-have voor iedere serieuze internet marketeer.


Persuasion Architecture is als vissen:
Je hebt een vis aan de lijn en deze moet je binnenhalen. Indien je de vis te snel binnenhaalt dan knapt de lijn en ben je de vis kwijt. Te snel binnenhalen kan betekenen dat je een stap overslaat in het het koopproces, de klant geen vertrouwen meer heeft in het product of bedrijf, etc. etc
FutureNow
Onderstaande lijst van verbeterpunten komt uit een lijst die te downloaden is op de website van FutureNow en geeft 10 tips om je (productgerelateerde) website te optimaliseren:
  1. op je landingspagina moeten de trigger words staan die de bezoeker verwacht. Als hij een scheerapparaat wilt kopen, moet dit ook op de landingspagina staan: 'Scheerapparaat apparaten'.
    Dit verhoogt de conversie van een landingspagina enorm. Bezoekers zijn doelgedreven bezig en laten zich leiden door deze aanwijzingen.
  2. Geef duidelijk aan wat de bezoeker kan krijgen door het aanklikken van een link.  Dus niet 'Klik hier', maar 'Verbeter je zoekresultaten nu'
  3. Foto's bij producten zijn de allerbelangrijkste reden dat iemand een product koopt.
    Staat er geen foto bij, dan is de conversieratio bijna nul; een goede foto verkoopt! 
  4. De headline van een artikel moet verwachtingen bij een bezoeker opwekken die in het artikel worden waargemaakt.
    Een slechte headline betekent dat niemand een artikel leest.
  5. Reviews bij een product geeft de bezoeker meer vertrouwen in het product en de organisatie die het product verkoopt (hier gaat Persuasion Architecture namelijk om: vertrouwen!).
    Plaats bij elk product de mogelijkheid om reviews te geven door de bezoeker en moedig dit ook aan. Een product waarbij geen review gegeven is, verkoopt namelijk ook niet (bijv. via 3rd party: Bazaarvoice)
  6. Verbeter proces van winkelwagentje en check-out.
    Vaak haken bezoekers nog op het laatste moment af, ondanks het feit dat ze van plan waren om het product te kopen. Door een slecht ingeregelde check-out (betalings) mechanisme, kun je bezoekers op het laatste moment toch het vetrouwen ontnemen om online een aankoop te doen.
    Kijk of er stappen kunnen vervallen, meer mogelijkheden om te betalen (niet alleen paypal), staat alle benodigde informatie in het check-out scherm, geeft voldoende vertrouwen aan de bezoeker dat alle veilig verloopt, etc.)
  7. Customer service moet goed zijn.
    Contactgegevens, probeer FAQ's te beantwoorden voordat een bezoeker hier zelf om vraagt.
    Dit alles geeft een goed gevoel bij de bezoeker (en dus wederom vertrouwen)
  8. Blijft testen en verbeteren.
    Je doelgroep verandert continue, het verkoopproces kan daar en moet daar op blijven aansluiten.
  9. Verbeter de webformulieren.
    Lange formulieren moeten bezoekers iets opleveren (win-win), korte webformulieren moeten snel invulbaar zijn,  proces moet duidelijk zijn, NLP kan hierbij goed gebruikt worden om de bezoeker, als een vis, binnen te halen.
  10. Je moet voor elke bezoeker in elk stadium van zijn koopproces aantrekkelijk zijn.
    Een bezoeker kan voor verschillende redenen op je website terecht komen, zoals:
    ° bezoeker wil een wasmachine kopen en zoekt op internet algemene informatie over wasmachines: wat is tegenwoordig gangbaar en trendy, wat zijn de merken, etc.
    ° dezelfde bezoeker wil weten wat voor wasmachines jij aanbiedt en wat de meningen over de verschillende wasmachines zijn
    ° dezelfde bezoeker komt op je website om prijzen te vergelijken van de wasmachines ten opzichte van de concurrenten
    ° dezelfde bezoeker komt de wasmachine kopen
    Voor elk bezoek van deze bezoeker moet de website aantrekkelijk zijn en bieden waarvoor de bezoeker komt.


gerelateerde blogs met thumbnail

leuk artikel over hoe je je website optimaliseerd, maar ik vraag me nog steeds af waar ik nu precies voor aan het optimaliseren ben. Voor de goudvis van de buurman?

Je bent de doelgroep vergeten ;)

gravatar

Uiteindelijk natuurlijk om een hogere conversie te krijgen = meer inkomsten + betere relatie met de klant

Hi Erwin,

Je schrijft dat Orange V de enige is die zich in NL bezig houdt met Persuasion Architecture, maar dat klopt niet. Ewald Verhoog en ik van Canicas zijn al meerdere jaren bezig voor klanten en wij gebruiken de PA principes al met veel succes! Zie www.canicas.nl voor onze visie, cases etc.

Verder deel ik je fascinatie voor PA! Wij gebruiken ook de archetypes van Myers-Briggs en dan wordt het helemaal krachtig!

Groet


Hans Drenth

gravatar

@Hans,

Ik heb net de website gelezen van Canicas en zie inderdaad dat jullie ook aan Persuasion Architecture 'doen'. Kun je nog boeken aanbevelen of moet je partner zijn van FutureNowInc om meer info te krijgen?

Ik ben bezig met een afstudeer onderzoek mbt. PA boeken waar ik erg veel aan heb zijn.
- Landing Page Optimazation van Tim Ash
- Always Be testing van de gebroeder eisenberg
- The psychology of persuasion van Robert B. Cialdini
Verder is "Waiting for the cat to bark" erg grondig en compleet in de informatie maar die had je al genoemd.