Archives

Stroomversnelling in online (flash) magazines

De online magazine business gaat goed! Veel uitgevers kiezen ervoor om naast de papieren uitgave ook een online versie te plaatsen. Deze twee versies vullen elkaar aan en de online versie wordt gebruikt om de papieren versie een boost te geven. Daarnaast is een online versie een stuk goedkoper te beheren en zijn de functionele mogelijkheden groter om business te doen.

Extra verkoopkanaal
Ook zie je nu bedrijven die een online versie hebben geplaatst om de verkoop van hun productlijn te vergroten. Online verkoopt beter: bekend voorbeeld is dat het onmogelijk is voor een Call Center medewerker extra arrangementen te verkopen via de telefoon, omdat klanten:

  • dit niet kunnen volgen of onthouden,
  • liever terplekke regelen,
  • onduidelijk vinden,
  • gepushed voelen,
  • uitleg van beschikbare arrangementen te lang duurt

Via het web wordt gemiddeld 5-10% extra omzet behaald door het boeken van extra arrangementen.

Flash
De laatste tendens is om fancy magazines via het web aan te bieden. Veel bekende personen, mooie muziek, mooie fotografie, etc. Dit kan op dit moment eigenlijk alleen maar in Flash gebeuren en deze varianten zie je nu ook terugkomen.

Voorbeelden
Enkele voorbeelden van flash magazines:

  • Bol.com
    heeft een glossy magazine: BOmvol

  • KLM
    heeft hun inflight magzazine ook online geplaatst: iFly Magazine.
    Hier wordt het klikgedrag gevolgd en zal ook op beperkte mate gebruik gemaakt worden van behavioral targeting. De business case voor dit soort magazines is snel gemaakt bij deze grote bedrijven. Elk extra procent conversie betekent miljoenen extra inkomsten!!
    Lees ook: Strategie achter iFly


NB:
Ondertussen heeft BOmvol een prijs gehaald: Bomvol grote winnaar Customer Media Awards


Zoekmachine mythes ontkracht

In de loop der jaren is SEO aardig volwassen geworden. Toch gaan er nog steeds mythes in omloop die invoering van SEO vertragen.


Een opsomming:
  • Meta tags zijn het allerbelangrijkst voor SEO
    Dit was inderdaad zo'n 5-8 jaar geleden het geval. Nu staat deze bijna onderaan de lijst. Metadata wordt nog wel veel gebruikt in de zoekresultaten (denk aan Description), maar voor de ranking heeft het weinig waarde meer
  • Zoekmachines kunnen geen dynamische content indexeren
    Dynamische content websites zijn websites die aan de hand van parameters hun webpagina opbouwen (achter het vraagteken).
    Jarenlang een groot probleem voor websites, zeker als deze vanuit een CMS werden gegenereerd. Ondertussen zijn beide werelden naar elkaar gegroeid:
    - CMS heeft nu Friendly URL's
    - Zoekmachines kunnen nu dynamische content indexeren
    en is het probleem geheel uit de wereld
  • Zoekmachines vinden elke pagina op de website
    Een zoekmachine zal een webpagina vinden indien een link naar deze pagina bestaat, anders nooit. Voorwaarde voor deze link is dat deze niet als Javascript wordt aangeroepen of in een Flash-bestand staat (hier krijgt de zoekmachine ook steeds meer grip op). Zorg ervoor dat een normale link naar een webpagina bestaat!
  • Zoekmachines laten elke link zien die zij kent
    Deze is zeker niet waar. Google laat alleen zoekresultaten zien met een pagerank 1 of hoger
  • Zoekmachines indexeren de website in 1 keer
    Dit gaat zeker niet zo. Het kan maanden duren vanaf indexering van de homepage voordat een website in zijn geheel geindexeerd is.
  • Pagerank 0 (=nul) bij Google betekent dat je website gebanned is
    Dit kan gelden indien op een dag de pagerank van de website zakt van pagerank 4 naar pagerank 0. Meestal zal een webpagina een pagereank 0 hebben indien deze nog niet is geindexeerd


Wat is trendy?

Een grappig initiatief op het weblog What is trendy?: het volgen van actuele trends.


Via Google Trends worden de laatste trends op zoekgebied in de gaten gehouden en hierover worden blog-berichten geplaatst. Zo kun je op een snelle manier zien, wat er op dit moment afspeelt in de USA. Van moorden waarvan de naam is vrijgegeven tot het bakken van een ouderwetse turkey worden hier beschreven.
Leuk voor trendwatchers...


DialogsUnlimited biedt Speech Recognition aan op telefoniekanaal

Een afspraak maken met de huisarts of ziekenhuis, informatie over een bouwvergunning opvragen, een enquete afnemen door het CBS kan tegenwoordig via Stemherkenning (Automatic Speech Recogintion=ASR) gebeuren. Dit scheelt een hoop wachttijd, aangezien dit geautomatiseerd ingeregeld kan worden door een computersysteem. Daarnaast kan de klant dit 24/7 regelen. En dan zijn de personele kosten die wegvallen nog niet eens meegerekend.

Allemaal voordelen van telefonische stemherkenning!

Nadeel meeste oplossingen
Natuurlijk wil je dit soort zaken ook via andere kanalen kunnen aanbieden en dan is het bijna altijd noodzakelijk om een aparte interface (bijv. webformulier) te maken. Daarnaast moet je veel effort in de migratie van deze kanalen naar 1 systeem steken.

Klassieke model


Unieke oplossing
Hier biedt DialogsUnlimited een unieke oplossing voor. Je bouwt een interactief webformulier en dezelfde flow wordt automatisch gekoppeld aan het telefonie-kanaal. Deze werkwijze zorgt er ook voor dat het webformulier identiek is aan de telefonische oplossing en in 1 systeem verwerkt kan worden.

Meer voordelen
Ander groot voordeel van de oplossing door DialogsUnlimited is dat, indien ASR moeizaam verloopt (bij dialect en/of gebrekkig Nederlands), overgeschakelt kan worden naar DTMF (toetsen op telefoon). Bij sommige vragen of bij sommige telefonische contacten kan dan ook automatisch doorgeschakeld worden naar de backoffice; een medewerker kan dan het gesprek afronden. De medewerker ziet dan ook het formulier van de klant op het scherm en de eventueel al "ingesproken" antwoorden; hiermee kan deze medewerker verder gaan met de eerste open vraag en de interactie afronden. Uniek!

Nieuwe model


Is er griep in Nederland of niet?

De afgelopen week was in het nieuws dat Google kan aantonen dat het griepvirus hevig om ons heen grijpt.

Hun methodiek is simpel:

  • let op alle zoektermen die te maken hebben met griep en
  • verzamel deze per regio
  • indien er een stijging is in aanvragen (requests), zal er in deze regio meer gevallen van griep voorkomen
  • indien deze stijging een bepaalde variantie overstijgt, is er sprake van een griep-epidimie

Dit kun je natuurlijk ook zelf via Google Trends volgend.

Voorbeeld: Griep in Nederland


Intranet: 7 Deadly Sins

In de 2e aflevering in de serie '7 Deadly Sins' staat het intranet centraal. Welke zaken zijn 'dodelijk' voor een goedwerkend intranet?

nr.7 Geen goedwerkende contentbeheerorganisatie
Voor een goed intranet is een organisatie nodig die de kwaliteit van het intranet waarborgt:

  • snelheid
  • betrouwbaarheid informatie
  • aanbieden informatie
Hiervoor is een contentbeheerorganisatie benodigd die bestaat uit:
  • content managers
    (auteurs, etc.)
  • (hoofd)redacteurs
  • een goedwerkend CMS voor intranet
  • genoeg flexibiliteit in sjablonen
  • metator
    Metadatering van de content
  • goede content management architecten
  • beheer van corporate content goed geregeld
nr.6 Beheer applicaties en intranet zijn slecht ingeregeld
Alles werkt prima, alles is goed ingeregeld, totdat er een incident plaatsvindt en men op elkaar zit te wachten op actie. Nog erger, er gebeurt niets en de business moet zelf contact op gaan zoeken met de leverancier en krijgt nul op rekest. Daar gaat je business!
Erg belangrijk is de overdracht van een project naar een beheersorganisatie, zodat de continuiteit is gewaarborgd.

Denk hierbij aan:
  • Incidentmanagement
  • Changemanagement
  • Eigenaarschap
  • Applicatiebeheer
  • Technisch Beheer
  • Functioneel Beheer
  • SLA of DNO
  • etc.
nr.5 Geen budget beschikbaar gemaakt door organisatie
Dit is natuurlijk echt killing. No money, no gain
Sowieso heb je budget nodig om de boel draaiende te houden, maar dit is echt onvoldoende om intranet op een professionele manier te beheren.

nr.4 Geen interactie door gebruikers op intranet mogelijk
Op het huidige intranet kan een groot gedeelte van de content door de medewerkers zelf aangedragen worden. Tevens wordt het intranet een plek waar kennis- en ervaringen gedeeld kunnen worden.
Denk hierbij aan:
  • Weblog
    Goed instrument om de medewerkers te bereiken
  • Fora
    Kennisdelen, Q&A
  • Samenwerken
    Geen netwerkschijven meer, maar online samenwerken. De voordelen zijn legio.

nr.3 Onduidelijke of geen visie op het intranet
Onduidelijke of geen visie hebben op het kanaal intranet betekent automatisch stilstand en dus achteruitgang.
Maak voor elk jaar een visie die getoetst is door een gebruikersgroep. De medewerkers bepalen namelijk de prioriteiten van nieuwe functionaliteiten of aandachtsgebieden.

nr.2 Geen goedwerkend CMS
Indien het lastig is om content te plaatsen of te wijzigen op het intranet, loopt de aanwas van informatie slecht. Hierdoor is de betrouwbaarheid van de informatie ook niet meer gewaarborgd. Nog erger is dat de contentbeheerorganisatie te veel tijd kwijt is aan het redigeren van content en te weinig tijd kan besteden aan het toevoegen van meerwaarde aan het intranet.

Een verkeerd CMS herken je aan:
  • Slecht aansluiten aan organisatie
    Het CMS is niet goed ingericht en werkt niet nauw samen met de bedrijfsprocessen
  • Verkeerde type
    Vaak komt het voor dat een verkeerd type CMS is gekozen. Bepaalde CMS-en zijn goed in zeer dynamische websites, anderen zijn meer bedreven in contentgebaseerde en andere in pagina-gebaseerde websites, etc.
  • Veel geklaag over de redactie-omgveving
    Dit is een duidelijk teken van een slechtfunctionerend CMS. Het CMS kan goed zijn, maar is slecht geimplementeerd
  • Eigen oplossingen gecreeerd
    Indien een organisatie veel eigen oplossingen buiten het CMS nodig heeft om zijn/haar content te beheren, is een verkeerd CMS gekozen
nr.1 Slechte uitvoering van KillerApps
Volgens onderzoeken onder grootschalig uitgerolde intranet zijn de bekende KillerApps op intranet:
  • zoeken van informatie
  • zoeken van personen/expertise

Voor specifieke organisatie moet uitgezocht worden welke applicaties door de medewerkers als cruciaal worden beoordeeld en gebruikt. 

Deze applicaties dienen zeer goed te werken. Indien dit niet het geval is, gaan medewerkers ook niet meer naar het intranet toe. Hier dient continue tijd en geld aan uitgegeven worden om dit te optimaliseren.


Behavioral Targeting vs. Behavioral Understanding

De introductie van Behavioral Targeting (BT) loopt in Nederland achter op andere landen. Ook hier kom ik in andere Behavioral Targeting blogs op terug. Ook in de opinie van veel personen over dit onderwerp wordt gemixed gedacht. Sommige personen vinden het een vorm van Spam 2.0; deze gedachte kan ik zelfs volgen aangezien BT vaak gebruikt wordt voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties.


Behavioral Targeting kan meer
Natuurlijk kan het concept BT voor meerdere doeleinden gebruikt worden. Al deze opties zijn op persoonlijke basis:
  • tonen van relevante FAQ
  • tonen van relevante informatie
  • voorspellen van de volgende klik
  • gepersonaliseerde zoekresultaten (incl. zoekmachine)
  • etc.
Gewicht informatie door groep bepaald
In grote organisaties probeert men tegenwoordig de informatie die men wilt aanbieden via een inside-out gedachte op het web te plaatsen. Sommige organisaties brengen zelfs klantprocessen in kaart om de klant goed te leren kennen en de informatie hierop af te stemmen. Op zich een goede poging en het resultaat is ook een aanzienlijke verbetering van het informatie-aanbod op de website, maar in de web 2.0 wereld van vandaag zou (en misschien moet) de groep ook inspraak moeten hebben over de informatie.

Behavioral Targeting Understanding is winst
BT kan de circel rond maken, zodat de organisatie ook het groepsgedrag kan gebruiken op haar website. BT kan veel sneller inspelen op externe invloeden, zoals seizoensinvloeden, voor overheden een wijziging in de wet, krantenartikelen, webartikelen etc.
Hiermee bedoel ik dat de groep bezoekers van je website wordt beinvloed door informatie van andere media en kanalen en hierdoor de waarde van bepaalde informatie anders kan beoordelen. Dit kan in een fractie van een uur geschieden; dit is nooit door een Contentbeheerorganisatie te behalen!
Betere term voor dit is: Behavioral Understanding.


Google SearchWiki: Bepaal zelf de indeling van je Google zoekresultaten

Ook Google komt met een Social Search programma:
Google SearchWiki: Bepaal zelf de indeling van je Google zoekresultaten


Google Search Appliance vs. SharePoint Search

Leuke vergelijking. Normaliter zou ik meteen voor Google Search Appliance kiezen, vanwege de eenvoud van installatie en configuratie en hun salesmodel. Voor een vaste prijs kun je twee jaar gebruik maken van hun box inclusief service en onderhoud. Weinig sores voor een beetje geld!


SharePoint en Intranet
Maar wat als je op het intranet gebruik maakt van SharePoint en ook de beschikking hebt over SharePoint Search, dan wordt de keuze wat lastiger. De kosten heb je al gemaakt met SharePoint Search en de zoekmachine is (bijna) net zo goed als Google Search Appliance. Allebei kunnen ze Security Trimming aan, wat natuurlijk erg belangrijk is; je wilt namelijk niet dat zoekresultaten getoond worden aan iemand die niet geautoriseerd is.
Dit kan namelijk problemen veroorzaken in de organisatie.

Google verliest strijd op intranet
Aangezien SharePoint waarschijnlijk bijna gratis aan grote bedrijven wordt weggegeven vanaf 2010, zal Google de strijd op zoekmachine-gebied op het intranet gaan verliezen.

Niet altijd wint de beste speler!


SharePoint en Exchange gaan online

Het volgende nieuwsbericht las ik gisteravond:

Microsoft vult vandaag zijn 'Software+Services'-strategie verder in met online versies van Exchange en SharePoint.

Exchange Online en SharePoint Online worden gepresenteerd tijdens een evenement in San Francisco. Een woordvoerster van het bureau heeft de introductie bevestigd, zo meldt de nieuwsdienst van IDG.

De online varianten van Exchange en SharePoint kwamen in maart van dit jaar al beschikbaar in de vorm van een beperkte bèta. Idee is dat bedrijven de software kunnen gebruiken op abonnementsbasis. De software kan daarbij op eigen serversdraaien of op servers van Microsoft, of op beide. De Online Services worden ook aangeboden via partners als Getronics, Unisys en BT die daar zelf weer aanvullende diensten bij kunnen leveren.

Online suite
De online versies worden behalve als losstaande producten ook als onderdeel van Microsoft Online Services aangeboden. Deze suite bestaat verder uit Office Communications Online voor unified communications en de webconferencing-toepassing Office Live Meeting.

Exchange Online gaat 10 dollar per gebruiker per maand kosten. Aan SharePoint Online hangt een prijskaartje 7,25 dollar per gebruikers per maand. Office Communications Online en Live Meeting worden begin volgend jaar als losse producten op de markt gebracht tegen een prijs van respectievelijk 2,50 en 4,50 dollar per gebruiker per maand.
Nu komt SaaS toch echt dichtbij de gewone gebruiker. Ook zitten we qua architectuur weer lekker dichtbij de oude en vertrouwde mainframe...


Flop: Sinterklaas is boos

Hoe krijg je het aan de wereld duidelijk dat je het niet eens bent dat de Sint, ver voordat deze aankomt in Nederland, snoepgoed en andere Sintkado's in de schappen van de winkels te vinden zijn??


Website en weblog
Maak een website (http://www.sintisboos.com), verzamel reacties van winkeliers en plaats deze op je site, plaats er een weblog bij waarop iedereen kan reageren en het vuurtje gaat vanzelf!
Je krijgt zelfs een vermelding op Marketingfacts.nl en de hype is daar! IEDEREEN weet hoe je over dit fenomeen denkt...

NB:
Zelfs ik heb gereageerd op deze vermelding op Marketingfacts. Sorry Sint........


CMS Project Management: 7 Deadly Sins

Er gaat nogal wat mis bij ProjectManagers die verantwoordelijk zijn voor de oplevering van een nieuwe website in een nieuwe CMS. In de eerste aflevering van de serie "7 Deadly Sins" bespreek ik de valkuilen voor een ProjectManager.


Een overzicht:
  • Nr. 7: Content Management Kennisgebrek ProjectManager
    De ProjectManager heeft weinig tot geen kennis op het gebied van Content Management en verhult dit gebrek door inhuur/advies door externen. Hierdoor wordt het project wollig en te groot. Daarnaast is het sturingsmechanisme dat een PM heeft, verstoord.
    Terecht is dit een algemeen probleem bij projecten, maar bij CMS-trajecten zie ik dit toch erg vaak voorkomen.
    Resultaat: dure projecten, grote kans op failure, vaak wordt PM vervangen na 3/4 van het traject
  • Nr. 6: Beginnen zonder alle benodigde input
    Vaak wordt omwille van de tijdsdruk al begonnen met de bouw van het CMS, zonder dat alle benodigde producten al afgetikt zijn. Begin niet aan de bouw voordat de volgende zaken door alle stakeholders zijn geaccordeerd:
    - Interactie-ontwerp
    - Grafisch Design
    - HTML
    Gebeurt dit wel, is de kans groot op herbouw van bijv. de sjablonen
  • Nr. 5: SEO en metadata
    Een website is meer dan wat je ziet op een webpagina. Internet is groter dan de website die opgeleverd wordt. In deze wereld moet je ook voldoen aan de eisen die hieraan voldoen, anders ben je slecht vindbaar. SEO en metadata (Dublin Core) zorgen dat aan deze eisen wordt voldaan en dat de nieuwe website een plek in de Internet-wereld kan bemachtigen.
  • Nr. 4: Beheer- en redactieomgeving niet ingeregeld
    Dit is wel een standaard probleem aan het worden bij projecten: het functioneel, technisch en applicatief beheer is nog niet ingeregeld. Weer komt dit doordat een PM niet wordt afgerekend op deze targets. Zonde!
    Ook moet een PM verantwoordelijk gemaakt worden voor de oplevering van een goedwerkende redactieomgeving: de website dient toch op een professionele manier onderhouden te worden. Cursussen zijn niet voldoende! Denk ook aan MCM-beleid...
  • Nr. 3: Inhuur van verkeerde CMS-implementatiepartner of personen
    Goedkoop is duurkoop, zeker in de wereld van ContentManagement. Een goede Sjabloon-ontwikkelaar kan soms 2 tot 3 keer zo veel output leveren, dan een minder ervaren persoon, terwijl de tarieven maar 20% hoger zijn. Denk hieraan als personen ingehuurd worden. Dit geldt ook voor webarchitecten, tech leads, etc. Iemand met 5+ jaar ervaring in CMS heeft altijd de voorkeur!
  • Nr. 2: Redactieomgeving in CMS wordt vergeten
    De ProjectManager wordt afgerekend op de nieuw op te leveren website en vergeet daarbij de grootste succesfactor van de implementatie van een nieuw CMS: de redactieomgeving. Deze omgeving wordt pas serieus genomen na live-gang en dan is de PM al op een nieuwe opdracht geplaatst.
    De redacteuren zijn enorm belangrijk in het uiteindelijke resultaat van de oplevering van een CMS. Indien deze omgeving niet goed functioneert, zal het product de schuld krijgen. Niet helemaal eerlijk, want het is het probleem van een slechte implementatie van misschien wel een perfect passend CMS.
    Een CMS-implementatie bestaat eigenlijk uit twee trajecten:
    1. Website
    2. Redactieomgeving
    De meeste PM's worden gevraagde om alleen de website op te leveren, terwijl de een goed werkende redactieomgeving een succes garandeert.
  • Nr.1: Be prepared en communiceer intern
    Voorbereiding
    Veel winst in een CMS-traject kan gehaald worden door een goede voorbereiding. Wees zorgvuldig met de wensen, doe usability testen, drempelsvrij (accessibiility) checks, ga in overleg met Marketing over SEO, denk na hoe je webstatistieken wilt implementeren (KPI's), neem je tijd voor interactieontwerp en check de HTML. Samen met het Functioneel en Technisch Ontwerp is de oplevering van de HTML onderdeel van de Specificaties. Indien dit goed is, kun je met gerust hart beginnen met de bouw van de website.
    Communiceer wekelijks
    De hele organisatie is betrokken bij de oplevering van een nieuwe website en dient wekelijks op de hoogte gehouden te worden. Ook dien je een omgeving op te zetten waarbij iedereen input kan leveren op de nieuwe website. Laat de gehele organisatie meewerken aan de Gebruikersacceptatie-testen (GAT).
    Content, content en content
    Daarnaast is de voorbereiding voor oplevering en accordering van de content een zeer belangrijke zaak. Vaak is de websitebouwer klaar, maar moet nog 4 maanden gewacht worden op -geaccordeerde- content (juridische zaken!). Start meteen met de opleveringen opvraag van de content, zelfs ver voordat het interactie-ontwerp klaar is!!!
Lastig traject
Samengevat is een CMS-project een lastig traject, omdat er veel zaken die buiten de scope vallen van een PM wel het uiteindelijke succes van een CMS-implementatie bepalen. Voordat je als PM hieraan begint, kun je dit soort facetten ook aankaarten bij je opdrachtgever.


Top: Pagerank checken

Indien je in de gaten wilt houden hoe het met je website(s) gesteld is (in Google) zul je vaak gebruik maken van het fenomeen Pageranking. Dit geeft een indicatie over de performance van één bepaalde webpagina. Hoe hoger de pageranking, hoe hoger de pagina zal eindigen in de zoekresultaten*.

Handig tooltje
De website http://www.pagerankpr.com/ gaat nog een stap verder en biedt de mogelijkheid om ook alle links met pagerank te laten zien. Dit geeft nog meer informatie over de belangrijkheid van je pagina in zoekwereld-land. Namelijk, externe links met een hoge pagerank tellen ook mee in de waardering van de webpagina!

Zie: PageRankPR

* Er spelen nog andere factoren mee, zoals eerdere zoektermen, land van herkomst, taal, etc.!


Eye tracking geautomatiseerd via Feng-GUI

Eye tracking wordt gebruikt om het kijkgedrag van personen voor je website te analyseren. Hierdoor kom je vaak op frapante uitkomensten, bijv:

  • bepaalde reclames worden niet gezien
  • zoekbox valt niet op
  • kijkrichting van een persoon in image verandert het kijkgedrag
  • mensen worden afgeleid door bepaalde elementen op de webpagina
Na analyse kan de website aangepast worden en opnieuw worden aangeboden voor een Eye Tracking sessie. Hierdoor verbeter je oa. de conversie van je website aanzienlijk. Nadeel van deze Eye Tracking sessie zijn:
  • de kosten en 
  • de doorlooptijd.

Feng-GUI
De website van Feng-GUI minimaliseert dit probleem door screendumps automatisch te analyseren. Het resultaat is een voorspelling van de zogenaamde heatmap: hoe vaker een punt wordt gezien door een bezoeker, hoe feller de kleur wordt.
Nog altijd is Eye tracking noodzakelijk voor:
  • muisbewegingen,
  • muiskliks en
  • tekstherkenning
en zal derhalve ook gebruikt moeten worden. Wel zal het eerst opgeleverde resultaat van hogere kwaliteit zijn en zouden 1 of 2 Eye tracking sessies voldoende moeten zijn voor een optimaal resultaat.


SEO nog steeds niet ingeburgerd bij grote bedrijven

Wederom een onderzoek die bovenliggende stelling onderschrijft: de Fortune 500 heeft geen kaas gegeten van SEO en verspillen te veel geld door bijna alleen maar gebruik te maken van bijv. Adwords.


Niet begrepen
Het blijft een lastig en moeilijk uit te leggen fenomeen, dat marketing van je product niet alleen maar via banners en advertenties geschiedt. Klassieke marketingregels zijn:
  • zo vaak mogelijk je bedrijfsnaam laten zien
  • via zo veel mogelijk verschillende kanalen
  • met een zo hoog mogelijke bereikbaarheid
Regel: hoe vaker en hoger dit aantal, hoe beter je marketing!! Onzin...deze regel geldt sinds een jaar of 8 niet meer.

Ouderwets
Mensen zijn zo vaak gespamd door deze reclame-uitingen, dat ze niet meer reageren op deze vorm van marketing; ze sluiten zich er bijna geheel op af. Op Internet gaat het ook om andere dingen:
  • meningen van mensen (kijk naar kieskeurig.nl)
  • experience (mensen onthouden je product door een ervaring te laten meemaken)
  • vertrouwen in het product (zie ook Persuasive Architecture)
  • hoog in de zoekresultaten staan (=SEO). Dit geeft namelijk ook vertrouwen!


Q-go versie 5

Q-go is een Natural Language Search SaaS oplossing die vaak gebruikt wordt zodat de bezoeker van een website open vragen kan stellen. De engine van Q-go analyseert de vraag en probeert deze te matchen met een antwoord. Op deze manier kunnen ook klantvragen geanalyseerd worden. Door de website aan te passen aan de veranderende klantvragen maak je de circel rond en bedien je de klant op een goede manier.

Versie 5.0
Nadeel van versie 4 was de Beheer-interface, waarmee de vragen en antwoorden beheerd kunnen worden. Origineel was deze webapplicatie alleen bedoeld voor Q-go medewerkers, maar met de groeiende vraag van organisaties om het beheer zelf in handen te nemen, werd deze webapplicatie ook door end-users gebruikt. Geen goede ontwikkeling!

Q-go heeft dit ook onderkend en biedt nu een nieuwe interface aan die meer geschikt is voor de eindgebruiker (versie 5). Q-go wil voor Q2 2009 alle klanten migreren naar deze nieuwe versie.


DigID en OpenID komen bijeen in OpenASelect

Eind oktober is een nieuw OpenSource pakket geintroduceert dat Single Sign On kan realiseren. Dit pakket kan zowel DigID als OpenID aan en kan ingezet worden op allerlei platforms. Daarnaast is het SAML2 en het A-select protocol onderdeel van deze OpenSource oplossing.

Toepassingen Alfa & Ariss
Alfa & Ariss ondersteunt deze oplossing door middel van implementatie van een OpenASelect server.
Daarnaast heeft Alfa & Ariss nog meer handige toepassingen zoals SMS-authenticatie. Ik gebruik deze techniek (niet via Alfa & Ariss!) bij mijn huidige klant om via extranet mijn mail te lezen en toegang te krijgen tot het intranet en ben hier bijzonder tevreden mee.

Geen tokens die je bij je moet dragen, geen hoge kosten van deze tokens, geen duur beheer om deze tokens; alles gaat semi-automatisch via een SMS op de telefoon van de gebruiker. Met de credentials die hij gewend is om te gebruiken in zijn/haar bedrijf kan hij/zij inloggen op het extranet.

Klanten
Op de website van Alfa & Ariss staan helaas geen referenties genoemd.


Top: HyperVRE portaal

Er zijn ondertussen al zoveel artikelen geschreven over HyperVRE, dat ik besloten heb om deze te bundelen in een mini-portaal. Hier kun je allerlei reviews lezen over HyperVRE en het gebruik van Adsense.



Top: Zoeken naar goedkoopste vlucht op US vergelijkingssites

Vergelijkingssites zijn de laatste jaren goed ingeburgerd, ook in de vliegerij-wereld. De bekendere vergelijkingssites op dit gebied zijn:

Toch merk ik dat deze sites nog niet zo ver door zijn ontwikkeld als de Amerikaanse sites. Het gebruikersgemak van deze sites is groter en het aantal vliegtuigmaatschappijen dat meegenomen wordt in de vergelijking is significant hoger. Ander voordeel is de dollarkoers die de vlucht soms nog een extra 100 euro goedkoper maakt.

Belangrijkste speler op de US-markt: Kayak


Derek Ogilvie is Theater 2.0


Derek Ogilvie (the Ghost Whisperer) is vooral bekend om zijn RTL-programma's waar hij met baby's kan fluisteren en readings met volwassenen afneemt. Nadat ik Char had ontmaskerd (=cold reading), werd ik wel geintrigeerd door Derek. Wat hij deed op TV ging een paar stappen verder dan Char. Ik probeerde kaartjes te bemachtigen, maar alle shows waren al uitverkocht. Via Marktplaats kon ik nog 2 kaartjes kopen (op de eerste rij) in Veldhoven (de Schalm).


Show
Afgelopen dinsdag ben ik dan uiteindelijk met een vriend naar zijn show geweesten en zijn een fantastische ervaring rijker geworden. Ik moest 10 minuten wachten en zag een heleboel mensen het theater binnen lopen met een vrij serieus gezicht en ook weinig spraakzaam. Allemaal al bezig met de show; tenslotte gaat de show om het publiek!

Veel geslaagde readings
Wat een klein mannetje is het, maar o zo ingetogen en vol met humor. We vielen van de ene verbazing in de andere; bijna alles wat hij zei over iemand in het publiek was correct: littekentje bij schaamstreek, auto-ongelukken waarbij de remmen van de vrachtwagen het niet deden, zelfmoord via ophanging, dood geboren baby's die op de schouder van de moeder zaten en vertelden over prive-zaken, etc., etc. 
Ik als nuchtere Hollander heb toch moeite om dit te kunnen negeren en ben nu toch overtuigd dat er meer moet zijn!

Sfeer
De sfeer was echt super. Het groepsgevoel was indrukwekkend. De manier waarop Derek hiermee omging was met groot respect, soms luchtig, tussendoor veel humor en af en toe erg serieus. Op het laatst liet hij zijn zang-kwaliteiten horen.

Theater 2.0
Waarom is dit Theater 2.0? 
Theater 2.0 gaat over het groepsgevoel dat tijdens een show wordt opgebouwd. Totaal anders dan een avondje naar de Bios, waarbij je toch alleen maar bezig bent met je vriend(in). 

Wat is er anders?
Het publiek is namelijk het lijdend voorwerp tijdens zijn show. De show bestaat niet zonder dat het publiek content levert en participeert in het uiteindelijk resultaat; zie hier de vergelijking met Web2.0. 
Ik noem het Theater 2.0!

NB:
Helaas zijn wij niet uitverkoren geweest voor een reading.



CMS Hype Cycle vs. Hype Cycle

Het proces van het aanschaffen van een nieuw CMS en het implementeren hiervan heeft veel overeenkomsten met de vorm van de Hype Cycle die Gartner elk jaar publiceert. Natuurlijk heeft dit te maken met het adoptieproces van een groep mensen die hetzelfde verloopt, alleen is de CMS Hype Cycle gefocused op een project.

CMS Hype Cycle
Via onderstaand overzicht worden de overeenkomsten duidelijk gemaakt. In deze CMS Hype Cycle zie je 7 belangrijke mijlpalen:

  1. Planning new CMS implementation
  2. Buy CMS product
  3. Requirements and Mastering the crowd
  4. Implementation
  5. The Bomb
  6. Plan Go-Live
  7. Go-live

De rode lijn op de CMS Hype Cycle geeft nu het vertrouwen in de CMS-implementatie weer; dit in tegenstelling tot de Hype Cycle waar deze lijn de zichtbaarheid van een product weergeeft.

Blijkbaar zit er een verband tussen vertrouwen in een nieuw product (=trust) en zichtbaarheid (=visibility) van een product in een normale Hype Cycle.

De zwarte horizontale lijn geeft het minimale vertrouwensniveau weer dat nodig is tijdens het gehele traject.

Planning new CMS implementation
Een bedrijf heeft een keuze gemaakt om een nieuw CMS aan te schaffen voor het beheer van hun website(s). Deze keuze wordt meestal op een hoger niveau genomen en daalt neer bij ICT die een geschikt product moeten gaan uitzoeken.

Via seminars, workshops, productvergelijkingen, RFP's, etc. komt een bedrijf tot een keuze van het CMS. Na goedkeuring wordt het product gekocht en belandt het bedrijf in de volgende fase.

Buy CMS product
Het product is aangeschaft en er dient een organisatie opgezet te worden die dit product gaan introduceren in een bedrijf.

Requirements and Mastering the crowd
De plannen worden gemaakt en de zichtbaarheid van dit traject wordt in de organisatie uitgedragen. De stakeholders worden benaderd zodat deze bijdragen in de kwaliteit (structuur, content, etc.) van het eindproduct. Deze stakeholders willen ook hun bijdrage leveren aan het nieuw op te leveren systeem.

Vaak komen nieuwe ideeën naar boven die meegenomen worden in de implementatiefase. De sky is de limit! Iedereen heeft vertrouwen in het eindproduct, vaak komt dit, omdat dit het moment is, waarop alle stakeholders het idee hebben dat ze werkelijk bij kunnen dragen tot het eindproduct. In de praktijk zal dit tegenvallen.

Implementation
Een implementatiepartner wordt gezocht voor de bouw van het CMS-systeem (redactie-omgeving en websites). De requirements zijn nog niet helemaal volledig, maar vaak wordt al begonnen aan de bouw.

De implementatiepartner wordt beoordeeld op het eindproduct (vaak alleen de websites) en vergeet een goede redactie-omgeving te implementeren. De kosten van het traject worden nu duidelijk en dit betekent vaak budget-overschreiding.

Door de vele ideeën en onvolledige requirements wordt ook duidelijk dat de tijd-factor overschreden wordt. Vaak zijn er nog technische problemen die de voortgang belemmeren en waarvan niet duidelijk is wanneer deze opgelost worden.

Deze fase kenmerkt zich door afname van het vertrouwen in het eindproduct. Vaak begint het hoger management weer mee te doen in overlegstructuren om weer controle te krijgen over de financien en tijd.

The Bomb
Op een gegeven ogenblik is het vertrouwen gedaald tot een punt waarbij het onzeker wordt wanneer en of de live-gang plaats gaat vinden. Mensen beginnen te mopperen over het CMS: "het werkt niet!!!". Het management ziet nog maar één mogelijkheid om de neergaande (vertrouwens-)tendens tegen te gaan en dat is: De bom!

De bom laat je ontploffen door een:

  • gezamenlijke meeting te organiseren:
    - scherpe Go-live datum af te spreken, anders
    - dreigen met stopzetten van het project
    - overwerk in te plannen
  • nieuwe projectleider aan te wijzen
  • escaleren binnen het bedrijf of naar implementatiebedrijf: uitstel van betalingen te doen richting de implementatie-partner ("opgeleverde werk voldoet niet aan onze kwaliteitseisen")

Meestal geven dit soort impulsen nieuw elan om de volgende fase te bereiken. De neuzen staan weer dezelfde kant op.

Meestal zal (echter vaak ver na de scherpe live-datum die door het management is afgegeven) het mogelijk zijn om de finish in zicht te krijgen. Dan is het tijd om een Go-Live datum af te spreken.

Plan Go-Live
De Go-Live datum kan gepland worden. Het vertrouwen in een goede afloop is aanwezig. Alle partijen zullen goed gemanaged de laatste punten van de lijsten (issues, technische problemen, problems, etc.) moeten afwerken.

Go-live
Eindelijk is het zo ver! De nieuwe omgeving gaat live. Iedereen is trots op het eindresultaat. Tijd voor een feestje (borrel).

Nu zal nog hard gewerkt moeten worden om de gehele omgeving goed in beheer te (laten) nemen, zodat de kwaliteit van het eindproduct ook in de toekomst gewaarborgd kan worden!!!


Typosquatting sterft uit

Wat is Typosquatting?
Typosquatting zijn websites waarop je toevallig terecht komt als je een verkeerde URL in tikt, bijv. www.posstbank.nl, www.centerparks.nl. Vaak hebben personen deze website geregistreerd om bezoekers te ontvangen en deze te spammen met advertenties. Aangezien de doelgroep bekend is, kun je de advertenties goed targetten. Hiermee kun je een leuk bedrag bijverdienen.

Sterft uit
Gelukkig zijn er goede kapers op de kust die dit soort praktijken gaan voorkomen:

  • Juridisch
    Het zal verboden worden om dit soort URLs te registreren. In de US is al een wet van kracht waarmee je 1000$ boete per site opgelegd kunt krijgen.
  • Reclaim URL
    Daarnaast is het voor de wettelijke eigenaar (in dit voorbeeld De Postbank en CenterParcs) zeer gemakkelijk gemaakt om deze URLs op te eisen.
  • Google Adsense
    Zoals het er nu uitziet, zal Google Adsense (de meestgebruikte advertentie-leverancier) het in de toekomst onmogelijk maken om op deze pagina's advertenties te zetten of hiermee te verdienen. Dit is een lastige zaak om op te lossen, maar adverteerders betalen niet graag voor dit soort ongewilde advertenties en zullen uiteindelijk deze strijd gaan winnen.

Lees meer over Typosquatting (pdf).


"Everything You Know About CSS Is Wrong"

De laatste jaren heeft bijna elke goede webdesigner de look-and-feel uit de HTML gehaald en geplaatst in de CSS. Een goede zaak, want hierdoor zijn content en lay-out van elkaar gescheiden. 

Voordelen CSS 
Dit heeft bijvoorbeeld als voordeel dat:
  • aanpassingen in look-and-feel van de gehele website opgelost kunnen worden in de CSS. Theoretisch is het zelfs mogelijk de gehele website een totaal andere look-and-feel te geven door de CSS opnieuw te maken
  • indien gebruik wordt gemaakt van een CMS is het ontwikkeltijd van sjablonen veel korter
  • bij problemen is sneller duidelijk in welke van de twee bronnen de oplossing ligt
Tabellen in CSS
Er is op dit moment veel aandacht voor een nieuw fenomeen in de front-end wereld: het gebruik van tabellen in CSS. Sinds de komst van IE8 is deze variant namelijk mogelijk. Hoe ga je hiermee om? Het is tenslotte nog niet algemeen geaccepteerd (andere browsers en IE6 en IE7 zijn niet compatibel) en hierdoor zal deze nieuwe techniek alleen mogelijk zijn voor intranet-applicaties bij organisaties waar IE8 op dit moment draait. Bijna nergens dus...

"Everything You Know About CSS Is Wrong"
Op dit moment geldt deze definitie nog niet, maar het is wel wenselijk om deze nieuwe tendens in de gaten te houden. Indien de adaptie van IE8 groot is en andere browsers deze techniek ook kunnen gebruiken, zal de overstap een goede zijn; de ontwikkeltijd van websites zal verkort kunnen worden.

en bekijk: