Wat is Drempelsvrij?

Internet wordt langzamerhand een onmisbaar communicatiemiddel, ook voor gehandicapten. Veel mensen met een handicap zijn dan ook positief over internet. Maar ze lopen vaak tegen drempels aan die websites ontoegankelijk maken. Om die aan te pakken, lanceerde de staatssecretaris van het ministerie van VWS in maart 2001 het project Drempels Weg. Ondertussen is het stokje overgegeven aan Drempelsvrij.


DrempelsVrij streeft ernaar dat websiteaanbieders door relatief kleine ingrepen het internetbezoek voor mensen met een handicap mogelijk maken. En aangenamer.

Bijvoorbeeld
Denk bijvoorbeeld aan plaatjes op websites die niet door een tekst worden ondersteund. Voor mensen met een visuele handicap maakt dat een website ondoorgrondelijk. Als zo'n plaatje ook nog een link is, dan leest iemand met een visuele handicap slechts 'link' in zijn brailleleesregel. Het toevoegen van een logische alternatieve tekst is dan een minimale ingreep om het voor iemand met een visuele handicap makkelijker te maken.

Een ander voorbeeld zijn kleine en bewegende links. Deze leiden niet alleen af, maar maken het soms zelfs onmogelijk voor iemand met een motorische handicap om de website te gebruiken. Een relatief eenvoudig technische oplossing is ervoor zorgen dat deze links ook zonder de muis te bereiken zijn.

Groter bereik
Het toegankelijker maken van websites voor mensen met een handicap is niet alleen een maatschappelijke verantwoordelijkheid van overheden en bedrijfsleven. Verhoogde toegankelijkheid kan namelijk ook een groter bereik betekenen. En een toegankelijke en gebruiksvriendelijke website hoeft zeker geen saaie website te zijn!

Voor wie?
Om maar meteen ontmoedigend te beginnen: het is onmogelijk om te spreken over 'de gehandicapte'. Omdat we toch willen bereiken dat iedereen internet op kan, met of zonder beperking, hebben we het over 4 soorten handicaps:
  1. Mensen met een visuele handicap
    Blinden gebruiken op internet een brailleleesregel en/of schermopleessoftware. Deze software kan alleen maar tekst vertalen naar braille of spraak. Voor blinden moet daarom voor elke afbeelding, eigenlijk voor elk niet-tekstueel element, tekstalternatieven worden geboden. Voor slechtzienden en kleurenblinden is het belangrijk dat kleuren slechts ter ondersteuning worden gebruikt. Ook de kleur van de letter en het contrast met de achtergrond zijn voor hen van belang. 
  2. Mensen met een auditieve handicap
    Bij mensen met een auditieve handicap gaat het minder om techniek en meer om communicatie. Denk maar eens aan een website waarop je, om een bestelling af te kunnen ronden, toch nog de telefoon moet pakken. Dan kunnen mensen met een auditieve handicap dus niets met zo'n website. Staat er wel een emailadres? Dan krijg je van veel instanties, gemeenten bijvoorbeeld, nog te weinig antwoord op je email. 
  3. Mensen met een motorische handicap
    Mensen met een motorische handicap hebben vaak technische aanpassingen nodig, zoals een 'trackball' (een bal in plaats van een muis). Met deze aanpassingen is het soms lastig klikken. De klikbare elementen op een website moeten daarom groot genoeg zijn. Het kan ook zijn dat mensen met een motorische handicap helemaal geen muis hebben. 
  4. Mensen met een verstandelijke handicap
    Duidelijk leesbare tekst, zo veel mogelijk in het Nederlands, in een eenvoudige stijl en zonder al te veel jargon: dit is voor mensen met een verstandelijke handicap van belang. Ook de ondersteuning van de informatie door beeld maakt een website voor deze groep veel duidelijker. 
Kortom, sommige mensen:
  • kunnen niet zien, horen of zich bewegen, 
  • kunnen sommige soorten informatie moeilijk of helemaal niet verwerken, 
  • hebben problemen met het lezen of begrijpen van tekst, 
  • hebben geen toetsenbord of muis of kunnen die niet gebruiken, 
  • hebben een scherm alleen voor tekst, 
  • hebben een klein scherm of een trage internetverbinding.
Toetsing
Een toegankelijk internet voor iedereen, en dus ook voor mensen met een handicap. Een mooi streven. Maar waar begin je? Organisaties die verzekerd willen zijn van een blijvend toegankelijke website kunnen zich opgeven voor een periodieke toetsing. Deze toetsing is ook hét middel om het bewijs van toegankelijkheid te verkrijgen.
De toetsing omvat onder meer een halfjaarlijkse rapportage over de toegankelijkheid van de website, een eigen resultatenpagina, helpdeskondersteuning en regelmatig de laatste informatie over wet- en regelgeving.

Eigen resultatenpagina
Bij aanmelding krijg je een gebruikersnaam en wachtwoord voor een persoonlijke resultatenpagina. Deze pagina bevat onder meer de onderzoeksrapportages. Daarnaast kun je hier je wensen over de opzet van het onderzoek en de eventuele extra onderzoekswensen aangeven.

Halfjaarlijks onderzoek
Het onderzoek is gebaseerd op een paginaselectie waaraan je ook zelf pagina's kunt toevoegen. Het standaardpakket gaat uit van 50 pagina's. Daarnaast wordt doelgericht gezocht naar pagina's met technieken die kunnen botsen met de W3C-richtlijnen. Het halfjaarlijkse rapport is gebaseerd op een grondige inspectie en bestaat uit een uitgebreide checklist met knelpunten, aanbevelingen en bijlagen waarmee je webbouwer direct aan de slag kan.

Bewijs
Het bewijs van toegankelijkheid krijg je toegezonden wanneer uit het onderzoek blijkt dat de site voldoet aan alle ijkpunten. Dit bewijs is een formele verklaring dat de website voldoet aan de Drempels Weg/W3C-eisen van toegankelijkheid voor mensen met een functiebeperking (prioriteit 1). Is de website goedgekeurd? Dan mag je het toegankelijkheidslogo van DrempelsVrij plaatsen.

Klachtenregeling
Mocht er desondanks toch nog wat schorten aan de toegankelijkheid, dan kunnen bezoekers van je website dit doorgeven aan Drempels Weg. Hiervoor is een speciaal online klachtenformulier. Deze klachten worden door de helpdesk onderzocht en beantwoord. Wanneer dan blijkt dat de site niet meer aan de richtlijnen voldoet vragen wij om de gevonden knelpunten op korte termijn aan te passen.

NB:
Dit is een gedeelte van een rapport dat ik geschreven heb voor TPG Post in
2004! De informatie die hierin staat klopt nog steeds. Alleen heeft Drempels Weg het stokje overgedragen aan DrempelsVrij.


gerelateerde blogs met thumbnail

Toegangkelijheid geldt vooor iedereen.
Een goed leesbare site maakt het niet alleen voor visueel gehandicapten makkelijker, maar voor iedereen.

Denk maar eens aan alle "toegankelijkheden" die we in het dagelijkse leven gebruiken: het opstapje bij de stoep (met je fiets), liften en roltrappen, bredere deuren, lagere trein-instappen, het liftbelletje enzovoort.

Bovenstaand artikel noemt dit wel eventjes, maar duikt vervolgens weer in de doelgroepen.
Jammer. Want mijn ervaring is dat het gros van de klanten (waarvoor ik sites bouw) die doelgroepen gewoon liefst negeert.
Als je toegankelijkheid verkoopt als een win-win-win situatie heeft het veel meer kans.

"We maken je site super-zoekmachine-vriendelijk. Sowiezo gaan we zorgen dat de site voor iedereen heel makkelijk te gebruiken is, heel toegankelijk is. Oja, en dan zijn trouwens vanzelf bijvoorbeeld slechtzienden of kleurenblinden ook geholpen, komt er dan automatisch bij."

gravatar

Ik werk op dit moment voor een semi-overheidsinstelling, waar dit soort zaken per 1 jan 2010 verplicht zijn. Wij hebben dit medio 2007 al meegenomen in onze release.

Wij zijn juist gebaat bij een zo groot mogelijke toegankelijkheid. Dit geldt natuurlijk voor slechtzienden of kleurblinden, maar ook zeer zeker voor laaggeletterden (alles wordt geschreven op B1-niveau) of anderstaligen.

Ik ben van mening dat Drempelsvrij een must is, maar dat het zeker niet voldoende is om een website toegankelijk te maken voor iedereen. Een goed voorbeeld is ReadSpeaker, die wat mij betreft ALTIJD op een website aanwezig moet zijn, maar niet op Drempelsweg wordt beschreven.