Is Behavioral Targeting de ultieme vorm van Web2.0?

Behavioral Targeting wordt nu nog vaak geassocieerd met banners en andere reclames, maar kan ook gebruikt worden om content te tonen: de belangrijke content voor een bepaalde doelgroep komt vanzelf bovendrijven.

Ultieme vorm van web2.0
Behavioral Targeting is de ultieme vorm van Web2.0. De groep bepaalt namelijk wat de rest van de groep (met dezelfde karakteristieken = doelgroep) zal zien. Dit kan dus ook worden gebruikt voor:

  • Veelgestelde vragen
  • Seizoensafhankelijke content
  • Informatie die belangrijk wordt door externe factoren (bijv. plotselinge wetswijziging, problemen, etc.)
  • etc.

Minder inspanning bij Contentbeheerorganisatie
Behavioral Targeting zorgt ook voor minder inspanning bij de contentbeheerorganisatie indien dit concept ook wordt doorgetrokken naar de content (en dus niet alleen reclames). Dit concept is nog tamelijk onbekend en zal naar verwachting pas over 2-4 jaar gemeengoed worden.

Welke factoren worden meegenomen?
Voor Behavioral Targeting (=BT) die wordt toegepast op content, zijn de volgende informatiebronnen van belang:

  • content
    Content is bekend in BT-systeem en wordt continue gespiderd.
  • gedrag
    de bezoeker krijgt een profiel. Door te 'onthouden' welke pagina's zijn doorlopen en de content van deze pagina's te koppelen aan de bezoeker, krijg te bezoeker een bepaald profiel. Dit profiel matched weer met een doelgroep.
  • webstatistieken
    deze informatiebron wordt nog zelden toegepast in BT-systemen, maar is de volgende stap naar verbetering van Behavioral Targeting. Deze statistieken geven op een andere wijze aan welke content belangrijk is.
  • aanbeveling
    met de informatiebron Content, Gedrag en Webstatistieken kun je aanbevelingen maken voor de bezoeker. Doordat de doelgroep is bepaald en historische gegevens van deze doelgroep bekend is, kunnen -samen met webstatistieken- een nauwkeurige voorspelling gedaan worden van de volgende klik(s)


Van aanbeveling naar website
Door deze aanbevelingen te gebruiken op de website heb je de ultieme vorm van het aanbieden van content.

Voordelen
De voordelen zijn legio:

  • beter gematchete content
  • veel hogere conversie
  • minder vragen bij call center
  • minder kliks nodig voor bezoeker om informatie te vinden
  • hierdoor minder belasting op de server


gerelateerde blogs met thumbnail