Intranet Best Practices: Trends (deel 1)

In deel 1 van deze serie Intranet Best Practices wil ik een lijst van trends opsommen.


  • Consistente look-and-feel voor het intranet
    Geen gemakkelijke opgave voor grote organisaties, maar geeft wel een zeer professionele uitstraling. Dit dient met een goede contentbeheerorganisatie opgelost worden
  • Speciale trainingsactiviteiten voor auteurs (content contributors)
    Dit verhoogt de kwaliteit van de content en samenhang enorm
  • Zoekbare kennisdatabase voor contentbeheerders en publishers
    Tips and tricks
  • Taakgebaseerde informatiearchitectuur
    Workflow en proces goed geregeld
  • Navigatie in de linkerkolom
    Waar anders?
  • Breadcrumbs
    Logisch, maar bijna niet gebruikt op het intranet
  • “Kiosks”
    Werknemers die niet op kantoor werken (extranet). Speciaal ingerichte intranets voor deze doelgroep
  • Veel gebruik van video
    Beeld zegt veel meer dan woorden. Netwerkinfrastructuur is geen probleem meer
  • ‘Shops’ om onderdelen, kantoorbehoefte te kunnen bestellen
  • Weblogs
    inclusief dashboard om blogs te monitoren
  • Doelgroepgerichte, taakgerelateerde tools
  • Leg nieuwe handige intranet features goed uit
    (overlay graphics)
  • Mobile intranet
  • Training en e-learning
  • ROI activiteiten (bijv. usability)
  • Nieuw ontwerp moet langer meekunnen dan de gemiddelde levensverwachting van 33 maanden


gerelateerde blogs met thumbnail