Intranet Best Practices: Tips (deel 4)

Als laatste in de serie Best Practices van Intranet behandel ik tips; zaken die het intranet net een beetje extra power geven:

  • Ideeenbus op intranet
  • Meet het percentage van medewerkers dat dagelijks gebruik maakt van intranet (moet 75% of hoger zijn)
  • Geef Intranet een identiteit (naam!)
    (bijv. Insite, CenterPoint, On Demand Workplace (bij Microsoft), vitalO2, Staples@work, etc)
  • Metadata op elke pagina
    Niet gemakkelijk te beheren, maar werpt zijn vruchten af bij bijv. zoeken (en vinden) van informatie.
  • Mail deze pagina (op homepage “Meest ge-emailde artikelen”)
  • Zoek naar gelijkwaardige pagina's
    Hierdoor kan de medewerker ook gerelateerde informatie snel vinden
  • Look-and-feel aangepast aan het seizoen
  • Nieuwe mogelijkheden in gedeeltes opleveren
    Zeker bij een grote organisatie is een grote wijziging van het intranet lastig te behappen door alle medewerkers. Ook zullen door nieuwe mogelijkheden langzaamaan te brengen, meer mensen deze mogelijkheden gaan gebruiken. De mens is een gewoontedier!
  • Externe nieuws bronnen
    Het nieuws komt vanzelf naar je toe! Helemaal goed opgelost indien dit persoonlijk instelbaar is.
  • Je profiel moet elke maand aangepast worden
    Hierdoor blijf belangrijke info up-to-date, zoals telefoonnumer en kamernummer. Zoeken op competenties en kennis is dan ook up-to-date!
  • Memos die gelezen moeten worden
    Wees er zeker van dat iedereen bepaalde informatie daadwerkelijk heeft gelezen!
  • Advertenties (zoals Marktplaats) trekken veel gebruikers naar het intranet
  • Kleine advertenties (campagnes) op de homepage
  • Mogelijkheid om een vergaderkamer te boeken
  • Facilities Management System
    Alle benodigde faciliteiten moeten boekbaar zijn via het web. Wel kan het zo zijn dat niet iedereen alles mag boeken.
  • "LinkedIn" functionaliteit (Who knows who?)
    Netwerken! Zet je CV op intranet. Laat anderen weten wat je hebt gedaan, gebruik andermans netwerk om zaken voor elkaar te brengen. Dit is van onschatbare waarde!
  • Feedback knop: verbeter het intranet
  • Waardeer artikelen en gebruik deze input om goede artikelen mee aan te duiden (‘hot items’)
  • Werktaken en processen
  • Hierarchie van de werknemer (wie rapporteert aan wie)
  • Chat (bijv. Live Communications Server van Microsoft)
  • Inschrijven op blogs
    Nieuwe artikelen komen in je mail
  • E-Cards
    Meer in de categorie fun. Als iemand jarig is, kunnen persoonlijke E-cards verstuurd worden
  • Expert vinder
    Wie weet iets van een onderwerp af? Belangrijke informatie die ingevuld moet worden in het persoonlijk profiel
  • Denk aan: Accessibility (Drempelsvrij), AJAX technology (voor de beleving van de bezoeker), usability testing, workshops, etc.


gerelateerde blogs met thumbnail