"CEO negeert het kanaal lnternet"

Zo'n 7 à 8 jaar geleden, net voor de Internet-bubble explodeerde, draaide de wereld om maar één uithangbord: het Internet. Dit moest geprofessionaliseerd worden. De tijd van aanwezig zijn op het Internet was voorbij en het was nu tijd om je als bedrijf te profileren op het web; het liefst voordat de concurrenten dit konden doen. De CEO had hiervoor veel geld voor over.

2001: Alles kon
In 2001 werkte ik oa. aan een nieuw op te zetten Beurssite voor een dochteronderneming van Bertelsmann in München. The sky was the limit: elke week op en neer vliegen met KLM Business Class, hotelovernachtigingen van 800 Mark per nacht, tarieven van 250 dollar per uur, 55+ uur per week werken, all expences paid, de afdeling zat vol met overgevlogen Indiërs die voor 5000 Mark salaris per maand, 25.000 dollar per maand binnensprokkelden en weinig concreets toevoegden.

90 miljoen Mark
Daarnaast waren te veel en de verkeerde licenties verkocht, werden junioren verkocht als senioren, had Bertelsmann 90 miljoen Mark uitgegeven aan Hard- en software, er was zo veel rekenpower aanwezig dat zelfs de regering van de USA toestemming moest geven voor het gebruik van dit serverpark!

Alles kon, alles mocht!
De CEO had bakken met geld over voor het opzetten van een nieuwe website. Wekelijks kwam een CEO-lid kijken naar de vorderingen Indien nieuw geld nodig was, was het dezelfde week geregeld.
Er was maar één doel: de website moest z.s.m. gereed zijn; we moeten eerder zijn dan onze competitors. Geld was niet de beperkende factor. De CEO was continue geïnteresseerd in de voortgang.

Anno 2008
Hoe anders is het nu? De CEO denkt dat het Internet klaar is, er niets meer aan gedaan hoeft te worden.

Het product is opgeleverd.

Nieuw geld voor nieuwe ontwikkeling is niet meer
nodig.

We kunnen nog wel het Internet inzetten voor het gebruik van andere
initiatieven die leunen op Internet-services


Hoe fout gedacht!

Budget te laag
Consequentie hiervan is dat het budget dat beschikbaar wordt gesteld (te) laag is. Vaak kan de huidige website in leven gehouden worden, maar is er geen geld beschikbaar voor nieuwe initiatieven.

Internet evolueert nog steeds
Internet is anders geworden dan 7 à 8 jaar geleden. Een website is niet alleen maar nodig voor informatievoorziening; Internet is een tweewegs-communicatiemiddel geworden. Hoe anders denkt het CEO (en CIO) hierover!

Stilstand
Het probleem voor een organisatie is dat stilstand echt achteruitgang betekent in de snelle wereld van Internet en dat deze niet zo snel meer ingehaald kan worden. Een jaar stilstand betekent drie jaar extra inspanning voordat een bedrijf de achterstand op zijn competitors heeft ingehaald. Toch een teken van short term denken. Misschien wel logisch in de tijd van een kredietcrisis, maar juist hierin liggen de kansen.

Wie durft?
Wie nu durft te investeren, heeft een grote kans om de komende drie jaar voor te lopen op zijn concurrenten! Wie durft?


gerelateerde blogs met thumbnail