Zoekmachine mythes ontkracht

In de loop der jaren is SEO aardig volwassen geworden. Toch gaan er nog steeds mythes in omloop die invoering van SEO vertragen.


Een opsomming:
  • Meta tags zijn het allerbelangrijkst voor SEO
    Dit was inderdaad zo'n 5-8 jaar geleden het geval. Nu staat deze bijna onderaan de lijst. Metadata wordt nog wel veel gebruikt in de zoekresultaten (denk aan Description), maar voor de ranking heeft het weinig waarde meer
  • Zoekmachines kunnen geen dynamische content indexeren
    Dynamische content websites zijn websites die aan de hand van parameters hun webpagina opbouwen (achter het vraagteken).
    Jarenlang een groot probleem voor websites, zeker als deze vanuit een CMS werden gegenereerd. Ondertussen zijn beide werelden naar elkaar gegroeid:
    - CMS heeft nu Friendly URL's
    - Zoekmachines kunnen nu dynamische content indexeren
    en is het probleem geheel uit de wereld
  • Zoekmachines vinden elke pagina op de website
    Een zoekmachine zal een webpagina vinden indien een link naar deze pagina bestaat, anders nooit. Voorwaarde voor deze link is dat deze niet als Javascript wordt aangeroepen of in een Flash-bestand staat (hier krijgt de zoekmachine ook steeds meer grip op). Zorg ervoor dat een normale link naar een webpagina bestaat!
  • Zoekmachines laten elke link zien die zij kent
    Deze is zeker niet waar. Google laat alleen zoekresultaten zien met een pagerank 1 of hoger
  • Zoekmachines indexeren de website in 1 keer
    Dit gaat zeker niet zo. Het kan maanden duren vanaf indexering van de homepage voordat een website in zijn geheel geindexeerd is.
  • Pagerank 0 (=nul) bij Google betekent dat je website gebanned is
    Dit kan gelden indien op een dag de pagerank van de website zakt van pagerank 4 naar pagerank 0. Meestal zal een webpagina een pagereank 0 hebben indien deze nog niet is geindexeerd


gerelateerde blogs met thumbnail