Behavioral Targeting vs. Behavioral Understanding

De introductie van Behavioral Targeting (BT) loopt in Nederland achter op andere landen. Ook hier kom ik in andere Behavioral Targeting blogs op terug. Ook in de opinie van veel personen over dit onderwerp wordt gemixed gedacht. Sommige personen vinden het een vorm van Spam 2.0; deze gedachte kan ik zelfs volgen aangezien BT vaak gebruikt wordt voor het tonen van gepersonaliseerde advertenties.


Behavioral Targeting kan meer
Natuurlijk kan het concept BT voor meerdere doeleinden gebruikt worden. Al deze opties zijn op persoonlijke basis:
  • tonen van relevante FAQ
  • tonen van relevante informatie
  • voorspellen van de volgende klik
  • gepersonaliseerde zoekresultaten (incl. zoekmachine)
  • etc.
Gewicht informatie door groep bepaald
In grote organisaties probeert men tegenwoordig de informatie die men wilt aanbieden via een inside-out gedachte op het web te plaatsen. Sommige organisaties brengen zelfs klantprocessen in kaart om de klant goed te leren kennen en de informatie hierop af te stemmen. Op zich een goede poging en het resultaat is ook een aanzienlijke verbetering van het informatie-aanbod op de website, maar in de web 2.0 wereld van vandaag zou (en misschien moet) de groep ook inspraak moeten hebben over de informatie.

Behavioral Targeting Understanding is winst
BT kan de circel rond maken, zodat de organisatie ook het groepsgedrag kan gebruiken op haar website. BT kan veel sneller inspelen op externe invloeden, zoals seizoensinvloeden, voor overheden een wijziging in de wet, krantenartikelen, webartikelen etc.
Hiermee bedoel ik dat de groep bezoekers van je website wordt beinvloed door informatie van andere media en kanalen en hierdoor de waarde van bepaalde informatie anders kan beoordelen. Dit kan in een fractie van een uur geschieden; dit is nooit door een Contentbeheerorganisatie te behalen!
Betere term voor dit is: Behavioral Understanding.


gerelateerde blogs met thumbnail