Van Web Content Management (WCM) naar Web Experience Management (WEM)

Met de komst van Web2.0 en Enterprise2.0 zal de Content Management wereld ook een verandering moeten doorgaan. FatWire ziet dit goed en presenteert als 1 van de eerste een CMS met deze mogelijkheden. Zij noemen dit dan ook: Web Experience Management.

Web Content Management
Web Content Management komt uit de tijd dat het maken van websites duur, foutgevoelig en tijdrovend waren. WCM lostte dit probleem voor het grootste gedeelte op door manuele handelingen te automatiseren. Tevens kon op beperkte mate validatie plaatsvinden. Vooral IT was hierbij gebaat. De Marketing-afdeling was nog steeds niet tevreden, omdat zij 'te weinig uit het web' konden halen; de wereld van marketing werd niet begrepen door IT.
Marketing wil het kanaal Internet ook gebruiken als campagne kanaal en het succes hiervan kunnen meten.

Voor IT zijn de volgende bekende processen in ieder geval opgelost door WCM:

  • Authoring
  • Design
  • Publish

Een goede WCM-implementatie voegt hier nog aan toe:

  • Target (segmentatie)
  • Deliver (dynamische content, verschillende kanalen, verschillende talen, etc.)
  • Analyze (analyse van bezoekers)

Hiermee kan de marketeer aardig vooruit. Doelgroepen kunnen bereikt worden (segmentatie), informatie kan gepersonaliseerd aangeboden worden.

Web Experience Management

WEM voegt nog twee aspecten toe:

  • Participate (communities, etc.).
    Dit concept zal vooral extern (Internet) gebruikt worden (blog, polls, social tagging, commentaar, etc.).
  • Conceptualize (collaboration).
    Omgeving die benodigd is om idee├źn uit te werken in een groep (bijv. via wiki, blog, tagging, etc.). Dit concept zal vooral intern (intranet) gebruikt worden.

De WEM Maturity model is ook interessant om te volgen:

  1. Level 1: Manueel
    - Statische web content
    - One way communicatie
  2. Level 2: Managed
    - Enterprice content handmatig aangepast voor afdelingen
    - Op grote schaal aanwezig
    - Fixed content
    - One way communicatie
  3. Level 3: Persuasive
    - Dynamische content per gebruiker
    - Analyse op gebruik en terugkoppeling naar content
    - Multilingual sites
    - One way communicatie
  4. Level 4: Collaborative
    - Multi-directional content generation en consumptie
    - Participatie en community
    - Peer to peer content uitwisseling
    - Multi channels
    - Business overziet en controleert

FatWire heeft met deze WEM een goede stap gezet in de nieuwe richting die we moeten volgen.


gerelateerde blogs met thumbnail