CMS heeft SEO-gat overwonnen

Vaak wordt ik op ideeen gebracht voor mijn weblogs doordat ik andere weblogs lees. Vandaag las ik op FrankWatching een weblog over "Maak van je CMS een online marketing instrument!". Hierin wordt geprobeerd een correlatie te leggen tussen het gekozen CMS-pakket en de kwaliteit van SEO. Het onderzoek is gebaseerd op enkele zoektermen.


Ik ben het namelijk niet eens met de inhoud van deze weblog. Het klopt in zijn geheel dat SEO in een CMS niet altijd goed is ingericht, maar dit is niet meer afhankelijk van het CMS dat gekozen is. Deze mythe hoor ik vaak en gold ook 5-7 jaar geleden, maar wat mij betreft behoort deze overtuiging tot het verleden: een CMS is zeer goed in staat om SEO te implementeren! 

CMS begin 21e eeuw
Zo'n 5 tot 8 jaar jaar geleden waren de duurdere CMS'en nog niet echt goed in staat om op een juiste manier met SEO om te gaan. Veel van de voorkomende problemen waren:
  • niet of moeilijk in staat om alle Metadata toe te voegen aan de webpagina, waar een zoekmachine haar zoekresultaten op baseert
  • geen friendly URL's
Ondertussen is SEO erg veranderd. Door gebruikmaking van Metadata en Friendly URL's ben je nog niet gewaarborgd van goede zoekresultaten. Tegenwoordig zijn de links (incl. tekst van link!) naar je website belangrijker geworden dan de titel van de pagina. 

CMS nu
Ook de CMS-en van tegenwoordig zijn allen volledig in staat om SEO op een goede manier toe te passen. Toch zie je vaak dat SEO een ondergeschoven kindje is in een organisatie en belandt bij een Contentbeheerorganisatie, waarbij redacteuren verantwoordelijk zijn voor de SEO. Met alle goede bedoelingen van deze redacteuren, is dit niet hun taak, maar eigenlijk van de Metator. Als je de lijst leest van de mogelijkheden die een Metator heeft om metadata toe te voegen zijn deze maar beperkt en niet alleen voldoende voor goede zoekresultaten. Er moet meer gedaan worden voor goede zoekresultaten...

Landingspagina's
Beter is het gebruik van landingspagina's waarbij SEO goed is ingericht. Hierdoor dwing je de bezoekers om in ieder geval op een webpagina te landen die speciaal ingericht is om de bezoekers verder te wijzen. Hierdoor verhoog je de conversieratio. Ook moet nagedacht worden over de verschillende fases waar een bezoeker in kan zitten als deze op je website belandt. Een verkennende bezoeker is op zoek naar andere informatie dan een vergelijkende bezoeker.

De geschiedenis van SEO in een notedop
2000
In 2000 was de Description en Keywords het mechanisme om een webpagina vindbaar te krijgen.

2005
Ga je minder ver terug naar begin 2005: toen was de top 10 lijst nog zo:
  1. Title Meta Tags (not more than 60 characters) 
  2. Anchor Text (incoming and internal) 
  3. Header Tag Content (i..e H1, H2, H3, H4, H5) 
  4. Title Tag in Anchor Tags 
  5. Bold/Italic Tag Content 
  6. Body Text on top, middle and bottom of page 
  7. Alt Tags in Pictures that are Links 
  8. URL/Filenames 
  9. Meta Keyword Description (was in 2000 nr.1)
  10. Alt Tags in Pictures that are not Links
2008
Deze lijst is in 2008 nog niet erg veranderd. Wel is nr.2 (Anchor text) eigenlijk veel belangrijker, simpelweg omdat je maar 1 keer de mogelijkheid om een Titel toe te voegen aan een webpagina en ontelbare keren een interne of externe link (nr.2) naar dezelfde webpagina kan krijgen. De teksten in deze links zijn dan ook zeer belangrijk voor de zoektermen waarop een zoekmachine jouw webpagina kan vinden. Probeer daarom ook externe links met de tekst 'Lees meer' naar jouw website te voorkomen!
Lees ook: "Maak van je CMS een online marketing instrument!"


gerelateerde blogs met thumbnail