Behavioral Targeting = Real Time Targeting

Behavioral Targeting geeft de mogelijkheid om real-time een website aan te passen aan het gebruik (surfgedrag) van een bezoeker.
Behavioral Targeting staat op het punt om de Internet-wereld te veroveren. Toch gaat de progressie langzaam. Negatieve aspecten, zoals het respecteren van de privacy, worden nog steeds aangehaald om nog even af te zien van implementatie van Behavioral Targeting.

Privacy
Het Internetbedrijf Wunderloop heeft één van de eerste goede implementaties van Behavioral Targeting ingezet. Eén van de zaken die nog steeds als negatief wordt ervaren als je het over Behavioral Targeting hebt, is het schenden van de privacy van de bezoekers. Wunderloop claimt deze privacy te respecteren; dit is ook zeker mogelijk met de huidige Behavioral Targeting technieken. Ook heeft Wunderloop een privacycertificaat EuroPrice gekregen, die deze berichtgeving ondersteunt!

Belangrijk
Dit soort berichtgevingen zijn belangrijk om de angel uit Behavioral Targeting te halen: het niet respecteren van de privacy. De techniek is zo ver ontwikkeld dat deze angst niet meer geldt voor de recente releases van Behavioral Targeting software.


gerelateerde blogs met thumbnail

Hallo Erwin,

Behavioral targeting lijkt erg op een onderdeel van mijn curriculum op op de TU/e: Adaptive Hypermedia. Ik denk dat er naast het privacy aspect nog een paar uitdagingen zijn. Het feit dat de pagina er voor één gebruiker op verschillende momenten verschillend uit kan zien is de belangrijktste. Het document van prof. de Bra over Adaptive Hypermedia is de moeite van het lezen waard. De link naar alle content over Adaptive Hypermedia op de TU/e site is: http://wwwis.win.tue.nl/ah/

CU,
Albert