Waiting for your cat to bark

Rare titel voor een boek, maar dit boek (geschreven door Bryan Eisenberg en Jeffrey Eisenberg) is een must-have voor de Internet Marketeer. Ik heb dit boek bijna uitgelezen en geeft op zeer bijzondere wijze weer wat er op dit moment fout gaat bij veel E-commerce-achtige websites. De bezoeker van deze websites worden niet begrepen en hun klantprocessen (aanloop tot koop van het produkt) worden niet meegenomen in het design en content van de website.

Een klant komt echt niet op een website terecht en koopt meteen een produkt. Hier gaat een -soms redelijk lang- proces aan vooraf. Iemand die een nieuwe koelkast wilt/moet kopen, orienteert zich eerst on- en offline op het produkt: wat is belangrijk bij een aankoop, waar moet ik op letten, wat zijn de features die ik wil hebben, wat heb ik hier voor over?
Daarna zal hij/zij leveranciers gaan vergelijken. Hiervoor zijn natuurlijk fantastische websites in het leven geroepen (bijv. http://www.kieskeurig.nl/) die prijs en kwaliteit van de levering kunnen vergelijken.

Maar er is meer: een klant wil ook vertrouwen hebben in de leverancier voordat hij/zij haar spullen daar koopt. Dit kan door dit soort vergelijkingswebsites aardig in de war gebracht worden door slechte reviews. Hier zal je als leverancier ook moeten tegen wapenen. Ook kan het vertrouwen in een leverancier vergroot worden door de website aan te passen op de processen die een klant doorloopt in de aanloop tot de koop. Dit laatste heb je zelf in de hand en wordt breed uitgemeten in dit boek. Door oa. het maken van personas en het in kaart brengen van het volledige klantaankoopproces kan een nieuwe website gemaakt worden die naadloos aansluit aan de wensen van de klant.
Een aanrader!


gerelateerde blogs met thumbnail