Is Google ons nieuwe OS?

Google Chrome is nu 2 weken beschikbaar en houdt de gemoederen bezig. Gisteren op het HartmanEVENT werd nog meer verteld over de -waarschijnlijke- strategie van Google. Stephen Arnold (Enterprise Search Engine Guru en bekend van ‘“Enterprise Search Report,” “The Google Legacy,” en“Google Version 2.0.” ’) sprak hierover op een zeer open manier. Google houdt Stephen in de gaten, omdat hij inside information verteld op zijn weblog en op seminars.


Google is hard bezig de grote spelers van deze wereld figuurlijk op te eten. Onderzoek naar patent-aanvragen van Google (op dit moment tegen de 6000 patenten) ondersteunen dit. Wat voorbeelden:

  • Google weet veel over de individuele zoektocht van een persoon. Via Google maakt de bezoeker duidelijk naar welke informatie hij/zij op zoek is. Deze informatie gebruikt Google in het tonen van zoekresultaten, maar ook in haar -persoonlijke- advertenties.
    Met de release van Chrome heeft Google het ultieme marketinghandvat te pakken. Behavioral targeting wordt uitgevoerd op de hoogstmogelijke wijze. Google heeft namelijk inzicht in het totale surfgedrag van de persoon over alle websites.
    Hierdoor kan Google nog beter de advertentiegolf afstemmen op de gebruiker. Hogere clickratio=meer verdiensten voor Google!!
  • Na het klikken van een zoekresultaat op Google belandt je op een andere website. De plannen van Google is om controle over deze zoekresultaten te verkrijgen en de boel te faken. De URL die je ziet klopt, de webpagina klopt, maar de webpagina zal worden opgehaald en worden getoond door Google. De surfer heeft niet in de gaten dat alle requests via Google blijven lopen. Voordeel hiervan is dat Google controle blijft houden op het surfgedrag en reclame daarop kan afstemmen. Het is niet de bedoeling dat Google de webpagina aanpast, bijv. door het vervangen van reclames.
  • Google weet veel meer van ons dan we denken. Door slimme (AI-achtige) analyses van webpagina's, links en surfgedrag kan informatie worden geabstraheerd (zie patent United States Patent 20070198481) . Via een nieuwe type query (Query of Probability) kan nieuwe type informatie getoond worden. Voorbeeld hiervan is de Query: Waar woont Erwin? Het antwoord zou dan met 98% probability Zaltbommel zijn.
    Vooral met profielinformatie is Google al ver gevorderd. Voorbeeld van een Profiel:
    Klik voor groter image
  • Het is heel gemakkelijk om een applicatie in Google te plaatsen en beschikbaar te maken voor iedereen. Dit zal ook gaan gebeuren met databases. Resultaat is een grote clash tussen MS (SharePoint, meer intranet) en Google (internet) over het nieuwe OS. Op dit moment staat Google met punten voor!
  • Google is continu aan het experimenteren met nieuwe zoek- (en vind-)mogelijkheden. Zo las ik ook op het weblog van Stephen de mogelijkheid om via bepaalde zoektermen het vluchtschema op te roepen. Deze mini-applicatie is ondertussen al weer verwijderd.
    Klik voor groter image

Google is meer dan een zoek- en advertentiereus. De komende twee jaar zal Google steeds meer over gaan nemen van onze reguliere business (applicatief, zoeken, databases, profilering, etc.). Niet meteen een slecht ding, maar wel iets om goed in de gaten te houden.


gerelateerde blogs met thumbnail